milieu valt te pleiten voor een groot door
stroomprofiel, de financiële en constructieve
overwegingen leiden tot voorkeur voor een
klein doorstroomprofiel. Met een compromis
zou men de hydraulici en grondmechanici
echter geenszins blij maken: hun voorkeur
gaat uit naar óf een heel groot óf een heel
klein profiel.
Vervolgens iets over het doorstroomprofiel in
de fase van de uitvoering. Zoals men weet
gaan de gedachten voor wat betreft de bouw
van een beweegbare stormvloedkering nog
steeds uit naar een aantal drijvende caissons
die de een na de ander in een rechte rij
worden afgezonken. Naarmate de geplaatste
caissons meer profiel wegnemen zullen de
vervallen en de snelheden bij de plaatsing van
de laatste elementen groter zijn; voor het
plaatsen van die laatste elementen zal dan
meer vermogen, in de vorm van sleepkracht,
nodig zijn. Het is ook denkbaar dat de weer
standen bij het plaatsen van de laatste cais
sons zo groot zijn dat er bijna niet meer
tegenop te werken valt. Als dat zo is zullen de
caissons tijdens hun plaatsing een groter
doorstroomprofiel moeten hebben dan nader
hand, in de definitieve situatie. Dit probleem
is ook onderkend in de studie die de Com
binatie Dijksbouw Oosterschelde destijds uit
voerde nadat het eindrapport van de Com
missie Oosterschelde verschenen was, en die
zich in eerste instantie richtte op de vraag
hoe een poreuze dam zou kunnen worden
gerealiseerd. In de loop van haar studies
kwam de D.O.S. reeds tot het voorstel de half
open dam uit te voeren als een stormstuw-
caissondam, en zo zag ze ook het probleem
van het doorlaatprofiel tijdens de uitvoering
van het werk onder ogen. De D.O.S. heeft
voorgesteld de extra weerstand aan te
brengen met behulp van zogenaamde balk-
roosters (fig. 9).
Vorm en plaats van het doorstroomprofiel
Uit het waterloopkundig onderzoek tot nu toe
is gebleken dat de geringste ontgronding
wordt verkregen bij gelijkmatige verdeling van
de weerstand over het gehele profiel van de
afsluiting. Gespreid energieverlies levert ken
nelijk een rustiger stroombeeld op dan een
geconcentreerd energieverlies. Er zijn nog
enkele andere overwegingen geformuleerd die
van invloed zijn op de keuze van vorm en
profiel van de afsluiting.
Om uitvoeringstechnische redenen is het aan
trekkelijk om uitsluitend gebruik te maken van
Fig. 10. Principeschets van
caissontypes met wringstijve
delen boven- en onderin
78