milieu valt te pleiten voor een groot door stroomprofiel, de financiële en constructieve overwegingen leiden tot voorkeur voor een klein doorstroomprofiel. Met een compromis zou men de hydraulici en grondmechanici echter geenszins blij maken: hun voorkeur gaat uit naar óf een heel groot óf een heel klein profiel. Vervolgens iets over het doorstroomprofiel in de fase van de uitvoering. Zoals men weet gaan de gedachten voor wat betreft de bouw van een beweegbare stormvloedkering nog steeds uit naar een aantal drijvende caissons die de een na de ander in een rechte rij worden afgezonken. Naarmate de geplaatste caissons meer profiel wegnemen zullen de vervallen en de snelheden bij de plaatsing van de laatste elementen groter zijn; voor het plaatsen van die laatste elementen zal dan meer vermogen, in de vorm van sleepkracht, nodig zijn. Het is ook denkbaar dat de weer standen bij het plaatsen van de laatste cais sons zo groot zijn dat er bijna niet meer tegenop te werken valt. Als dat zo is zullen de caissons tijdens hun plaatsing een groter doorstroomprofiel moeten hebben dan nader hand, in de definitieve situatie. Dit probleem is ook onderkend in de studie die de Com binatie Dijksbouw Oosterschelde destijds uit voerde nadat het eindrapport van de Com missie Oosterschelde verschenen was, en die zich in eerste instantie richtte op de vraag hoe een poreuze dam zou kunnen worden gerealiseerd. In de loop van haar studies kwam de D.O.S. reeds tot het voorstel de half open dam uit te voeren als een stormstuw- caissondam, en zo zag ze ook het probleem van het doorlaatprofiel tijdens de uitvoering van het werk onder ogen. De D.O.S. heeft voorgesteld de extra weerstand aan te brengen met behulp van zogenaamde balk- roosters (fig. 9). Vorm en plaats van het doorstroomprofiel Uit het waterloopkundig onderzoek tot nu toe is gebleken dat de geringste ontgronding wordt verkregen bij gelijkmatige verdeling van de weerstand over het gehele profiel van de afsluiting. Gespreid energieverlies levert ken nelijk een rustiger stroombeeld op dan een geconcentreerd energieverlies. Er zijn nog enkele andere overwegingen geformuleerd die van invloed zijn op de keuze van vorm en profiel van de afsluiting. Om uitvoeringstechnische redenen is het aan trekkelijk om uitsluitend gebruik te maken van Fig. 10. Principeschets van caissontypes met wringstijve delen boven- en onderin 78

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 24