bodembeschermingsconstructie zelf. Asfalt- mastiek bijvoorbeeld heeft het voordeel van niet erodeerbaar te zijn; hetgeen in iets min dere mate ook geldt voor met asfalt gepene treerde stortsteenlagen. Deze oplossing intro duceert echter wel een ander probleem. Asfaltmastiek en andere waterdichte mate rialen laten geen wateroverdruk door; bij grote vervallen over het kunstwerk zullen verdedigin gen van deze materialen zeer zwaar moeten worden uitgevoerd - men denke aan diktes van enkele meters - om de waterdrukken te weer staan. Lukt dit niet, dan drukt het water een gesloten verdediging van de grond, en dan blijft de zandbodem alsnog onbeschermd achter. Een alternatieve oplossing zou kunnen bestaan in het verzwaren van de bestorting op een bodembescherming van zinkstukken. De situatie waarbij tijdens storm één gat in de stormvloedkering geopend blijft, is zonder twijfel de gevaarlijkste voor de stabiliteit van de drempelsteen en van de bodembescher ming en de bestorting daarop. Een andere, minder gevaarlijke situatie waarmee te allen tijde rekening dient te worden gehouden is die van een sluiting bij opkomende stormvloed. Wordt er op stroom gesloten, dan zullen de snelheden in de constructie tijdens het sluiten van de schuiven tot hoge waarden kunnen stijgen, zodat wederom vertraging en energieverlies optreden, met de daarbij behorende ontgrondingsverschijnselen. Verval van 7 m over de caissons bij weigering van één schuif. Modelopstelling in het water loopkundig laboratorium te De Voorst

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 28