bereikte resultaten is inmiddels een ontwerp gemaakt voor een verdichtingsschip. Voor dit doel zai een van de blokkenvaartuigen worden omgebouwd, die bij de bouw van de haven mond te Hoek van Holland zijn gebruikt. Het ontwerp toont een schip aan de zijde waarvan acht trileenheden van een bok zijn afgehangen door tussenkomst van deinings- compensatoren. De trillichamen worden met behulp van kabels op de bodem neergelaten. Zij worden daarbij, en ook tijdens de ver dichting van de bodem, met behulp van een uithouderconstructie op dekhoogte geleid, en door een verplaatsbaar rek op de bodem gesteund (zie figuur 3). De verdichting van de bodem van een sluitgat geschiedt in de tracérichting van de dam. Het schip wordt dus, nadat een raai van acht punten is verdicht, haaks op de raairichting verhaald. Daardoor blijven de stromings- drukken op de onderscheiden trillichamen en dus ook de ankerkrachten beperkt. Het grind voor de grindpalen wordt met beun schepen aangevoerd en gelost in een beun schip dat permanent aan het verdichtings schip is verbonden aan de zijde tegenover die waar de trillichamen zijn opgehangen. Het verdichtingsschip verkrijgt daardoor meteen een grotere stabiliteit. Aangezien voornamelijk de dichtheid van het jonge zeezand te gering wordt geacht zal de bodem van de sluitgaten tot de onderkant van deze geologische for matie worden verdicht. In de praktijk be tekende dit dat de verdichting maximaal moest worden doorgezet tot N.A.P.-35 m. Op grond van de voorlopige resultaten van de verdichtingsproef zijn de onderlinge afstanden van de verdichtingspunten voorlopig bepaald op 4 m. Indien in de praktijk zou blijken dat bij het trillen met meerdere trillichamen tege lijkertijd grotere respectievelijk kleinere ver dichtingsresultaten worden behaald, zullen deze afstanden alsnog worden vergroot of verkleind. De totale lengte waarover de ver dichting in de drie sluitgaten zal plaatsvinden is ongeveer 3,5 km. De breedte van de ver- dichtingsstrook zal worden aangepast aan de nader vast te stellen caissonbreedte; ze zal vermoedelijk ongeveer 80 m bedragen. De tolerantie in de plaatsbepaling van het schip is op enkele decimeters gesteld. Het schip verkrijgt een daarmede overeenstem mend plaatsbepalingssysteem. Het verdichtingsschip kan behalve ter op lossing van de funderingsproblemen van de caissonstormvloedkering ook worden ingezet ter verkleining van de kansen op zettings vloeiingen langs de randen van de bodem beschermingen. 103

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 49