dan tot N.A.P. - 12 m. De aan
nemer van de sluis ontgraaft
straks nog tot een meter dieper
dus tot N.A.P. - 13 m en de
waterstand moet tot 1 m be
neden laatstgenoemd peil
worden verlaagd. In totaal zijn
nu 44 bronnen in bedrijf; één
bron moet nog worden ge
plaatst zodat de bronbemaling
in totaal uit 45 bronnen zal
bestaan. Voor zover de bodem
bescherming van zinkstukken
en de sluitkade van beton
blokken van het voormalige
zuidelijke sluitgat van de
Brouwersdam in de bouwput
vallen, is het zand tot op de
bodembescherming en de
betonblokken ontgraven. Daar
buiten is het zand ontgraven tct
N.A.P. - 9 m. Tot nu toe heeft
men ongeveer 480 000 m3 uit
komend zand afgevoerd. In
totaal moet 600 000 m3 zand
verwijderd worden. Een interes
sant aspect bij het graven van
de bouwput is dat de bodem
bescherming van zinkstukken
en de blokkenkade van beton
blokken thans zichtbaar worden.
Het is een vrij unieke gelegen
heid dat men in den natte
gemaakt werk nu in alle rust
in den droge kan nameten.
Voor de blokkenkade is een
uitgebreid meetprogramma op
gesteld, dat beoogt enig inzicht
te krijgen in de taludhellingen
van de dam, in het breuk
percentage van de blokken, in
het holleruimtepercentage van
de dam en in de mate van
vulling met zand en grind van
de holle ruimten tussen de
blokken. Van de bodembescher
ming wordt nagegaan hoe de
stortsteen over de zinkstukken
verdeeld ligt, hoe de stukken
elkaar overlappen en waar de
rand van de bodembescher
ming ligt. Vooruitlopend op het
resultaat van de metingen kan
worden opgemerkt dat de holle
ruimten tussen de blokken zo
te zien vrijwel geheel zijn
gevuld en dat de verdeling van
de steen over de zinkstukken
zeker aan de verwachtingen
voldoet.
De blokken uit de blokkendam
worden na afloop van de
metingen afgevoerd naar de
buitenhaven langs de Brouwers-
dam en gebruikt voor het
verhogen en verzwaren van een
havendam aldaar. Volgens het
bestek zouden alleen de
gebroken blokken voor dit doel
worden gebezigd en de gave
blokken worden afgevoerd naar
de Oosterschelde om daar in
een van de sluitdammen te
worden verwerkt. Tengevolge
van de gewijzigde inzichten met
betrekking tot de sluiting van
de Oosterschelde is deze
laatste bestemming vervallen;
alle blokken gaan nu naar de
buitenhaven bij het Springers-
diep. De stortsteen van de zink
stukken wordt opgenomen en
opgeslagen in de werkhaven
Middelplaat, met de bedoeling
om ze in 1976 en 1977 te
gebruiken voor het vormen van
stortebed en ontvangbed van
de sluis. Naar het zich nu laat
aanzien kan de bouwput vol
gens plan medio juni worden
opgeleverd. Waarschijnlijk kan
dan aansluitend met de bouw
van de sluis worden begonnen.
Op 16 mei 1975 wordt de bouw
van de sluis aanbesteed.
Oosterschelde
In de verslagperiode is de
samenstelling van wapenings-
netten voor steenasfaltmatten
op het werkterrein van de haven
Schelphoek voortgezet.
De randbezinking ten westen
van de in het sluitgat Hammen
geplaatste pylonen kwam ge
reed. Het asfaltschip 'Jan
Heymans' brengt momenteel
randbezinking aan ten oosten
van de pylonen.
In het sluitgat Roompot is men
verder gegaan met het leggen
van betonblokkenmatten. Ook
het storten van staalslakken op
de matten werd voortgezet.
Inmiddels zijn deze werkzaam
heden in verband met de ont
wikkelingen rond de Ooster-
schelde-afsluiting stilgelegd.
Er werd een begin gemaakt met
het uitvoeren van een 200-tal
sonderingen in de drie sluit
gaten die deel uitmaken van
het grondmechanisch onder
zoek ten behoeve van de
stormvloedkering. Voor deze
sonderingen wordt de ponton
gebruikt die vroeger diende
voor het leggen van beton
blokkenmatten.
Ook werd begonnen met het
maken van een 20-tal boringen
ter plaatse van de te maken
caissonbouwputten, dit met het
oog op het bemalingsonderzoek
voor deze bouwputten.
In de werkhaven Schelphoek
werd een put gebaggerd tot
N.A.P. - 9 m, die dienst gaat
doen als depot voor fosfor-
slakken. Daarna werd de haven
ingang van de haven Schelp
hoek op diepte gebaggerd. Ook
werd begonnen met baggerwerk
in de havenmond van de werk
haven Neeltje-Jans.
In de werkhaven Neeltje-Jans
werd stortsteen 60-300 kg aan
gevoerd en in depot gelost.
In de werkhaven Schelphoek
werd steen 10-60 kg en 60-300
kg aangevoerd, in auto's ge
laden en vervoerd naar een
waldepot op het werkterrein
van de damaanzet op het eiland
Schouwen.
Voorts werden er fosforslakken
aangevoerd en in de ervoor
gebaggerde put gelost. Ook
werd er steenslag 20-40 mm
aangevoerd, bestemd voor de
vervaardiging van steenasfalt
matten. De steenslag werd
deels rechtstreeks uit de aan
voer overgeslagen in elevator-
bakken, en deels in depot
gelost.
106