dan tot N.A.P. - 12 m. De aan nemer van de sluis ontgraaft straks nog tot een meter dieper dus tot N.A.P. - 13 m en de waterstand moet tot 1 m be neden laatstgenoemd peil worden verlaagd. In totaal zijn nu 44 bronnen in bedrijf; één bron moet nog worden ge plaatst zodat de bronbemaling in totaal uit 45 bronnen zal bestaan. Voor zover de bodem bescherming van zinkstukken en de sluitkade van beton blokken van het voormalige zuidelijke sluitgat van de Brouwersdam in de bouwput vallen, is het zand tot op de bodembescherming en de betonblokken ontgraven. Daar buiten is het zand ontgraven tct N.A.P. - 9 m. Tot nu toe heeft men ongeveer 480 000 m3 uit komend zand afgevoerd. In totaal moet 600 000 m3 zand verwijderd worden. Een interes sant aspect bij het graven van de bouwput is dat de bodem bescherming van zinkstukken en de blokkenkade van beton blokken thans zichtbaar worden. Het is een vrij unieke gelegen heid dat men in den natte gemaakt werk nu in alle rust in den droge kan nameten. Voor de blokkenkade is een uitgebreid meetprogramma op gesteld, dat beoogt enig inzicht te krijgen in de taludhellingen van de dam, in het breuk percentage van de blokken, in het holleruimtepercentage van de dam en in de mate van vulling met zand en grind van de holle ruimten tussen de blokken. Van de bodembescher ming wordt nagegaan hoe de stortsteen over de zinkstukken verdeeld ligt, hoe de stukken elkaar overlappen en waar de rand van de bodembescher ming ligt. Vooruitlopend op het resultaat van de metingen kan worden opgemerkt dat de holle ruimten tussen de blokken zo te zien vrijwel geheel zijn gevuld en dat de verdeling van de steen over de zinkstukken zeker aan de verwachtingen voldoet. De blokken uit de blokkendam worden na afloop van de metingen afgevoerd naar de buitenhaven langs de Brouwers- dam en gebruikt voor het verhogen en verzwaren van een havendam aldaar. Volgens het bestek zouden alleen de gebroken blokken voor dit doel worden gebezigd en de gave blokken worden afgevoerd naar de Oosterschelde om daar in een van de sluitdammen te worden verwerkt. Tengevolge van de gewijzigde inzichten met betrekking tot de sluiting van de Oosterschelde is deze laatste bestemming vervallen; alle blokken gaan nu naar de buitenhaven bij het Springers- diep. De stortsteen van de zink stukken wordt opgenomen en opgeslagen in de werkhaven Middelplaat, met de bedoeling om ze in 1976 en 1977 te gebruiken voor het vormen van stortebed en ontvangbed van de sluis. Naar het zich nu laat aanzien kan de bouwput vol gens plan medio juni worden opgeleverd. Waarschijnlijk kan dan aansluitend met de bouw van de sluis worden begonnen. Op 16 mei 1975 wordt de bouw van de sluis aanbesteed. Oosterschelde In de verslagperiode is de samenstelling van wapenings- netten voor steenasfaltmatten op het werkterrein van de haven Schelphoek voortgezet. De randbezinking ten westen van de in het sluitgat Hammen geplaatste pylonen kwam ge reed. Het asfaltschip 'Jan Heymans' brengt momenteel randbezinking aan ten oosten van de pylonen. In het sluitgat Roompot is men verder gegaan met het leggen van betonblokkenmatten. Ook het storten van staalslakken op de matten werd voortgezet. Inmiddels zijn deze werkzaam heden in verband met de ont wikkelingen rond de Ooster- schelde-afsluiting stilgelegd. Er werd een begin gemaakt met het uitvoeren van een 200-tal sonderingen in de drie sluit gaten die deel uitmaken van het grondmechanisch onder zoek ten behoeve van de stormvloedkering. Voor deze sonderingen wordt de ponton gebruikt die vroeger diende voor het leggen van beton blokkenmatten. Ook werd begonnen met het maken van een 20-tal boringen ter plaatse van de te maken caissonbouwputten, dit met het oog op het bemalingsonderzoek voor deze bouwputten. In de werkhaven Schelphoek werd een put gebaggerd tot N.A.P. - 9 m, die dienst gaat doen als depot voor fosfor- slakken. Daarna werd de haven ingang van de haven Schelp hoek op diepte gebaggerd. Ook werd begonnen met baggerwerk in de havenmond van de werk haven Neeltje-Jans. In de werkhaven Neeltje-Jans werd stortsteen 60-300 kg aan gevoerd en in depot gelost. In de werkhaven Schelphoek werd steen 10-60 kg en 60-300 kg aangevoerd, in auto's ge laden en vervoerd naar een waldepot op het werkterrein van de damaanzet op het eiland Schouwen. Voorts werden er fosforslakken aangevoerd en in de ervoor gebaggerde put gelost. Ook werd er steenslag 20-40 mm aangevoerd, bestemd voor de vervaardiging van steenasfalt matten. De steenslag werd deels rechtstreeks uit de aan voer overgeslagen in elevator- bakken, en deels in depot gelost. 106

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 52