Grondmechanisehe problemen bij de bouw van de stormvloed kering ij de beslissing de Oosterschelde afsluitbaar maken met een uit dooriaatcaissons be- aande stormvloedkering is de restrictie esteld, dat het ook inderdaad mogelijk moet ijken te zijn, deze constructie te bouwen, p dit 'mogelijk' moet vooral in het kader van it artikel de nadruk worden gelegd, want de erwezenlijking van deze 'uitermate geavan- eerde oplossing' zal in hoge mate afhangen an de vraag of de funderingsproblemen unnen worden opgelost, luist in verband met die funderingsproblemen vomt telkens weer het fundamentele feit om a hoek kijken, dat de stormvloedkering dieper water van grotere omvang moet orden gebouwd dan alle vorige Deltawerken, aaruit meteen volgt dat de caissons zelf mvangrijker en zwaarder zullen moeten jn dan ooit vroeger. Het treft bovendien .gelukkig dat de bodemgesteldheid tn de Oosterschelde in het tracé van de sluiting veelal minder draagkrachtig is an op de plaatsen waar tot nu toe grote sluitingen werden gerealiseerd. Deze szwaren zouden de ontwerpers nog niet zoveel zorgen baren als ze golden in een ebied waarin de risico's moesten worden erekend over één zomerseizoen. De stand- n bedrijfszekerheid van geplaatste caissons oefde in het verleden nooit langer dan •edurende een paar maanden verzekerd te '.'.jn, terwijl er ook niet die hoge eisen aan Menden te worden gesteld die men bij een permanent kunstwerk aanlegt. Nu de belangen 'an de veiligheid en van het natuurlijk milieu echter blijvend afhankelijk worden van de bedrijfszekerheid der dooriaatcaissons kunnen dienaangaande nauwelijks toleranties meer worden ingevoerd in het ontwerp. Om dezelfde reden mag er zelfs geen ogenblik worden getwijfeld aan de standzekerheid van de caissons. Als uit nadere studies blijkt dat het mogelijk is een weg over de stormvloed kering aan te leggen, zal het wegverkeer ook zijn eisen stellen aan de standzekerheid der caissons. De belastingen op de caissons hadden in het verleden, juist door de korte duur van hun functioneren, een statisch en quasi-statisch karakter. De Oosterscheldecaissons en de bijbehorende voorzieningen, waaronder de bewegingswerken van de afsluitmiddelen wel de voornaamste zijn, maar waaronder ook de bodembescherming moet worden gerekend, zullen zijn blootgesteld aan voortdurende en wisselende golfbelastingen. De caissons zullen daardoor mogelijk zozeer in trilling worden gebracht dat de ondergrond waarop zij rusten, gaat verweken en zijn draagkracht verliest. Echter, niet alleen onder invloed van de golfbelasting kan verweking van de onder grond optreden. Wanneer een doorlaatcaisson wordt afgezonken, neemt de druk die de caisson op de bodem uitoefent, in korte tijd zeer snel toe; om de gedachte te bepalen: evenals wanneer op een bepaalde plaats binnen vijf minuten een flatgebouw zou worden neergezet van vijf verdiepingen. Om zo'n snelle toeneming van de belasting te kunnen opnemen, moet de bodem in korte tijd worden samengedrukt. Dat kan alleen door de uitpersing van grondwater. Maar als dat grondwater niet snel genoeg kan ontsnappen, ontstaan er wateroverspanningen onder de zojuist geplaatste caisson, en die kunnen de standzekerheid van de caisson in groot gevaar brengen, met name op plaatsen waar de geulbodem bestaat uit min of meer los- 93

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 39