au i NOORDZEEZ'JDE TT —S OOST ER SCHELD EZ'J DE N.A.R -5.50 si lil in B 1 -16.00 -50.00 i I 35.00 NOORDZEEZ'JDE OOSTERSC HELDE Z'JDE Fig. 5. Nog twee studie-ont- werpen van de Slucos: een vingerdeur en een hevelcon structie. structie kan 20 tot 25 m zijn. Do kokers zijn wanneer ze opdrijven echter zeer moeilijk te beheersen. Het lijkt dan ook niet zeer zinvol, dit ontwerp verder te ontwikkelen. Figuur 4b geeft het idee van de betonnen cilinder weer. Attractief is, dat de pijleraf standen bij dit ontwerp zeer groot kunnen zijn. De rolvormige afsluiter huist onder normale omstandigheden in de bodem van de caisson. Bij stormvloed kan hij nadat er water is uitge- pompt met behulp van een kabel langs de helling omhoog getrokken worden; de baan is daartoe getand uitgevoerd. Aan dit ontwerp zitten zoveel constructieve en uitvoerings technische problemen vast, dat men er verder geen brood in gezien heeft. In figuur 5a is het principe van de 'vingerdeur' geschetst. Normaal ligt deze deur verzonken in de drempel, maar door het uitpompen van water gaat hij opdrijven, zodat er een water kering ontstaat. Realisering van dit ontwerp zou een puttenfundering vereisen over de volle lengte van de sluitgaten. Behalve veel technische problemen zou deze constructie een niet gering financieel probleem mee brengen, in de vorm van extreem hoge kosten. Figuur 5b toont een hevel als oplossing van het probleem. Dit ontwerp heeft tal van gunstige kenmerken: grote gebruikszekerheid door het ontbreken van afsluitmiddelen en de zeer beperkte mechanische voorzieningen die het vereist. Helaas kan het minimaal be nodigde doorstroomprofiel met behulp van deze constructie niet worden gehaald; wellicht is het mogelijk om in de onderbouw door gaande kanalen op te nemen en zo door stroomprofiel te winnen. Er zijn voorts nog ideeën gelanceerd van Het grootste sluitgat van de Oosterschelde, de Roompot, heeft meer dan de helft van het totale getijvolume van het zeegat caissons met golfreductors en vlotter-af- sluiters, en ook het elders wel toegepaste idee van de rubberschulpstuw is nader be keken op zijn toepassingsmogelijkheden in de Oosterscheldemond. De omstandigheden in de Oosterschelde zijn echter veel te zwaar voor deze constructie. De Stucos heeft behalve deze ideeënverzame- ling ook alternatieve mogelijkheden voor de afsluitmiddelen bedacht. Het meest waarde volle denkbeeld op dit gebied lijkt thans dat te zijn van de betonnen roosterschuiven met een reductor, temeer omdat de afstand tussen de caissonpijlers, die een maat is voor de verhouding tussen gewicht en omvang van de caisson, bij toepassing van roosterschuiven minstens 20 m kan zijn. Aan de hand van de modelgegevens van de 120

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 14