D.O.S.-caisson zijn er in eerste aanleg dertig
Dntwerpen gemaakt, die alle uitgaan van
een uiteindelijk te bereiken nat profiel van
10 000 m2. Een vast gegeven is, dat de getij
beweging op de Oosterschelde niet mag
/vorden onderbroken. Dat sluit de mogelijk-
neid uit, de caissons te bouwen in een bouw-
Dut op de plaats waar ze uiteindelijk moeten
zijn. Deze voorwaarde beperkt in hoge mate
de ontwerpvrijheid: men moet nu een be-
onnen bak ontwerpen die moet kunnen varen,
al is het maar gedurende een paar uur, en
die nadien op enkele kilometers van de plaats
.vaar hij werd gebouwd, aan de grond gezet
noet worden. Welnu, de enige betonnen
bakken die aan deze voorwaarde voldoen, zijn
:aissons. De stabiliteit van deze caissons in
de definitieve toestand wordt berekend uit
gaande van een maximaal verval van 7 m, dat
optreedt wanneer de buitenwaterstand op
stormvloedpeil is, terwijl de schuiven bij
laagwater gesloten zijn. Daar komt de golf-
belasting die bij een superstorm behoort dan
nog bij. De significante golfhoogte zal onder
zulke omstandigheden in de buurt liggen van
4,5 m.
Deze zware horizontale belasting zal door
middel van wrijving mosten worden over
gebracht op de ondergrond; een groot eigen
gewicht van de caissons zal derhalve nood
zakelijk zijn. Met een groot eigen gewicht
correspondeert bij transport over water een
grote diepgang; onder dit oogpunt gezien
is een groot eigen gewicht dus juist niet
gunstig, omdat de bijbehorende diepgang
eisen stelt aan de vaarweg en problemen
oplevert wanneer de drempel waarop de
caisson moet komen te rusten, onvoldoende