De onderkoker zal na plaatsing met het oog
op de stabiliteit dienen te worden gevuld met
ballastmateriaal. Om geen hinder te onder
vinden van de golven zal de verkeersweg op
een hoog niveau moeten worden gesitueerd.
Om de diepgang van de caisson te beperken,
kan men ook bij dit type overwegen de ver
keersweg en misschien ook de bovenkoker
pas na het plaatsen van de caisson aan te
brengen.
De venturivorm bestaat uit een laag en een
hoog gelegen kokerconstructie, welke door
wanden aan elkaar zijn verbonden. De onder
kant van de bovenkoker en de bovenkant van
de onderste koker lopen schuin af naar de
plaats waar de schuiven komen, namelijk
tussen de wanden en de beide kokercon
structies, ter plaatse van de kleinste door-
stroomhoogte, de keel.
Fig. 7. Caissons over de volle
breedte der sluitgaten
Fig. 8. Caissons alleen in de
diepe delen van de stroom-
geulen
SCHAAR VAN ROGGETKP. AA-
HAMMEN
124