Dat deze maat betrekkelijk klein is gehouden staat in verband met de grote krachten die tijdens het bewegen moeten worden over wonnen, en met het gewicht van de schuiven; het gewicht is namelijk op zijn beurt be palend voor de dimensionering van het onderhoudsmaterieel. Zodra een beter inzicht is verkregen in de belastingen op de schuiven zal men deze maat gaan optimaliseren, rekening houdend met de constructies van de caissons. De hoogte van de schuiven wordt bepaald door de ligging van de bodem en de ligging van de eventuele bovenkoker van de caissons. Systemen van afsluiting De afsluiting van de stormvloedkering kan op vele verschillende manieren worden gereali seerd. We zullen hier 'slechts' zeven verschil lende systemen bespreken. De eerste drie bieden waarschijnlijk de meeste mogelijk heden. In dit stadium van de voorstudies wordt zowel enkele als dubbele uitvoering van de afsluitmiddelen bestudeerd. Wanneer de constructie echter zo is, dat de bodembe scherming en daarmee de hele constructie bij het weigeren van één of meer schuiven gevaar loopt, wordt uitsluitend een dubbele kering beschouwd. Als eerste systeem noemen we dat van de roosterschuiven. Een roosterschuif bestaat uit een vast en een beweegbaar rooster. In geopende toestand ligt het beweegbare rooster vóór het vaste rooster en wel zo dat de openingen en de dichte gedeelten van elk rooster voor die van het andere liggen. Om de constructie te sluiten wordt het dichte deel van het beweegbare rooster vóór het open deel van het vaste rooster geschoven. Voor Fig. 1. Registratie van door de waterbeweging opgewekte tril lingen in een schuif van de Haringvlietsluizen (modelproef) Fig. 2. Dubbelkerende rooster schuiven, één stel in geopende stand, één stel gesloten 128

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 22