Dat deze maat betrekkelijk klein is gehouden
staat in verband met de grote krachten die
tijdens het bewegen moeten worden over
wonnen, en met het gewicht van de schuiven;
het gewicht is namelijk op zijn beurt be
palend voor de dimensionering van het
onderhoudsmaterieel.
Zodra een beter inzicht is verkregen in de
belastingen op de schuiven zal men deze
maat gaan optimaliseren, rekening houdend
met de constructies van de caissons.
De hoogte van de schuiven wordt bepaald
door de ligging van de bodem en de ligging
van de eventuele bovenkoker van de caissons.
Systemen van afsluiting
De afsluiting van de stormvloedkering kan op
vele verschillende manieren worden gereali
seerd. We zullen hier 'slechts' zeven verschil
lende systemen bespreken. De eerste drie
bieden waarschijnlijk de meeste mogelijk
heden. In dit stadium van de voorstudies
wordt zowel enkele als dubbele uitvoering van
de afsluitmiddelen bestudeerd. Wanneer de
constructie echter zo is, dat de bodembe
scherming en daarmee de hele constructie
bij het weigeren van één of meer schuiven
gevaar loopt, wordt uitsluitend een dubbele
kering beschouwd.
Als eerste systeem noemen we dat van de
roosterschuiven. Een roosterschuif bestaat uit
een vast en een beweegbaar rooster. In
geopende toestand ligt het beweegbare
rooster vóór het vaste rooster en wel zo dat
de openingen en de dichte gedeelten van elk
rooster voor die van het andere liggen. Om de
constructie te sluiten wordt het dichte deel
van het beweegbare rooster vóór het open
deel van het vaste rooster geschoven. Voor
Fig. 1. Registratie van door de
waterbeweging opgewekte tril
lingen in een schuif van de
Haringvlietsluizen (modelproef)
Fig. 2. Dubbelkerende rooster
schuiven, één stel in geopende
stand, één stel gesloten
128