Fig. 5. Rolschuiven, met detail van de verbinding der rollen bovenste deel van de roosterschuif is dan vervangen door een hefschuif. Daar kan enige vergroting van het doorstroomprofiel en een verbeterde afvoer van drijvend vuil en ijs mee worden bereikt. Wel heeft men bij dit systeem twee stellen bewegingswerken nodig. Ook bij dit systeem wordt onderzocht of het weigeren van enige schuiven bij sluiting tijdens een storm de stabiliteit van de drempel in gevaar kan brengen. Laten we nu het tweede systeem bekijken: de hefschuiven (fig. 3). Hefschuiven kunnen worden opgebouwd uit horizontale en verticale staven, waartussen een verstijfde beplating is aangebracht. De schuiven kunnen zijn voorzien van een enkele beplating en horizontale regels met vuil afvoergaten; men kan ze ook uitvoeren met dubbele beplating en horizontale regels met vLJ grote doorlaatopeningen. De zuigkrachten bedragen bij de eerste oplossing ongeveer 15 en bij de tweede ongeveer 5 van de horizontale belasting. De te overwinnen wrijvingskrachten zijn bij de toepassing van hefschuiven nog belangrijker dan bij andere systemen. Voor de beweging van de hef schuiven komen in beginsel kabellierwerken in aanmerking. De schuiven moeten dan ter plaatse van de inkassingen zijn voorzien van wielen om de wrijvingskrachten te vermin deren. De toepassing van loopwielen maakt diepe inkassingen in de verticale wanden noodzakelijk, hetgeen de totale doorlaat- opening van de kering verkleint. Kabellier werken zijn bovendien zeer kostbaar vanwege de grote verticale belastingen. Het lijkt dan ook waarschijnlijk dat een hydraulische aan drijving met een korte slag, die intermitterend 132

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 26