ving van de onderkant van de kokerschuif :tstaat, waardoor trillingen en grote zuig- achten kunnen ontstaan. Verder zijn de i aalconstructies duur en vragen ze veel wendig onderhoud. 1 s zesde systeem kunnen de zogenaamde aaischuiven worden genoemd. Deze i huiven draaien om een hooggelegen as en orden hydraulisch aangedreven. Teneinde a belastingen op de hydraulische vijzels te arminderen, worden de schuiven voorzien an tolkleppen, die tijdens het bewegen van e schuiven geopend zijn. en voordeel van deze constructie is dat de ering in geopende stand niet uitsteekt boven e caisson. Nadelen zijn het grote aantal raaipunten, de gecompliceerde montage en emontage en het kostbare onderhoud van de onstructie. •Is laatste systeem vermelden we eigenlijk :lleen volledigheidshalve de segmentschuiven, die zijn toegepast bij de Haringvlietsluizen. Ten opzichte van de andere mogelijke oplos singen biedt deze constructievorm voor het ontwerp van de stormvloedkering in de Oosterscheide weinig voordelen. Nadelen zijn de naar verhouding zeer dure staalcon structie en de gecompliceerde montage. Dat voor de stormvloedkering in de Ooster scheide zulke andere afsluitmiddelen zullen worden gekozen als voor de Haringvlietsluizen komt voort uit enkele fundamentele ver schillen tussen de beide constructies. Bij de Haringvlietsluizen was het noodzakelijk om schuiven met een zeer grote overspanning toe te passen. Bovendien kon toen in een bouw put een als het ware pasklare opening ge maakt worden, terwijl voor de stormvloed kering in de Oosterscheide een oorspronkelijk veel te grote doorstroomopening gedeeltelijk gedicht moet worden; bovendien moet deze keer de gehele constructie uit geprefabri ceerde onderdelen worden opgebouwd. Resumerend kan worden gesteld dat voor de afsluitmiddelen van de stormvloedkering in de Oosterscheide roosterschuiven, hef- schuiven en tolkleppen met een aantal moge lijke combinaties de meest in aanmerking komende systemen zijn. 135

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 29