ving van de onderkant van de kokerschuif
:tstaat, waardoor trillingen en grote zuig-
achten kunnen ontstaan. Verder zijn de
i aalconstructies duur en vragen ze veel
wendig onderhoud.
1 s zesde systeem kunnen de zogenaamde
aaischuiven worden genoemd. Deze
i huiven draaien om een hooggelegen as en
orden hydraulisch aangedreven. Teneinde
a belastingen op de hydraulische vijzels te
arminderen, worden de schuiven voorzien
an tolkleppen, die tijdens het bewegen van
e schuiven geopend zijn.
en voordeel van deze constructie is dat de
ering in geopende stand niet uitsteekt boven
e caisson. Nadelen zijn het grote aantal
raaipunten, de gecompliceerde montage en
emontage en het kostbare onderhoud van de
onstructie.
•Is laatste systeem vermelden we eigenlijk
:lleen volledigheidshalve de segmentschuiven,
die zijn toegepast bij de Haringvlietsluizen.
Ten opzichte van de andere mogelijke oplos
singen biedt deze constructievorm voor het
ontwerp van de stormvloedkering in de
Oosterscheide weinig voordelen. Nadelen zijn
de naar verhouding zeer dure staalcon
structie en de gecompliceerde montage.
Dat voor de stormvloedkering in de Ooster
scheide zulke andere afsluitmiddelen zullen
worden gekozen als voor de Haringvlietsluizen
komt voort uit enkele fundamentele ver
schillen tussen de beide constructies. Bij de
Haringvlietsluizen was het noodzakelijk om
schuiven met een zeer grote overspanning toe
te passen. Bovendien kon toen in een bouw
put een als het ware pasklare opening ge
maakt worden, terwijl voor de stormvloed
kering in de Oosterscheide een oorspronkelijk
veel te grote doorstroomopening gedeeltelijk
gedicht moet worden; bovendien moet deze
keer de gehele constructie uit geprefabri
ceerde onderdelen worden opgebouwd.
Resumerend kan worden gesteld dat voor de
afsluitmiddelen van de stormvloedkering in
de Oosterscheide roosterschuiven, hef-
schuiven en tolkleppen met een aantal moge
lijke combinaties de meest in aanmerking
komende systemen zijn.
135