Gevolgen van het herziene plan van afsluiting voor de reeds uitgevoerde werken Ivorens in te gaan op de gevolgen van de jwijzigde plannen voor de reeds uitgevoerde erkonderdelen in de mond van de Ooster- helde, is het goed om na te gaan of men ior het nieuwe werk hetzelfde tracé zou bben gekozen als het thans bestaande, dien men daarin geheel vrij zou zijn ge rest. Bericht 47 (februari 1969) worden een ntal tracés voor de Oosterscheldedam i gen eikaar afgewogen. Op grond van de in c it artikel gegeven beschouwingen en over- gingen werd zowel vanuit waterloopkundig grondmechanisch oogpunt de voorkeur geven aan het gekozen tracé C boven de dere twee. Dit tracé voldeed tevens goed n de eisen van technische uitvoerbaarheid. n van de doorslaggevende overwegingen i de tracékeuze was de veiligheid van de i ordbevelandse oever. Bij het gekozen t cé liep die het minste gevaar. Nu deze er langer aan de huidige stroom en r arna doorlopend aan een enigszins geredu- erde stroom wordt blootgesteld blijft de orkeur voor het gekozen tracé dus gehand- afd. wijziging van het afsluitingsplan voor de usterschelde heeft een groot aantal ge- igen voor de reeds uitgevoerde werk- iderdelen. an het oude plan zijn de werkeilanden oordland, Neeltje Jans en Roggenplaat, het amvak Geul en de damaanzet Noord-Beve nd gereedgekomen. Dientengevolge zijn er het tracé nog drie stroomgeulen over, de oompot, de Schaar van Roggenplaat en de ammen. In het oude damtracé van deze drie :uitgaten is reeds een bodembescherming .angebracht bestaande uit zooistukken van 3 of 100 m lengte. Aan weerszijden van deze .ooistukken ligt een deel van de vaste-ballast- ;tukken - blokkenmatten en steenasfaltmatten met een lengte van 200 m. Deze bodem- jescherming volgt het natuurlijke geulprofiel. Nog enkele andere werken werden reeds uitgevoerd ten behoeve van het oude plan, oals het plaatsen van de pylonen voor de kabelaansluiting, het maken van een bouwput voor een doorlaatsluis in het werkeiland Noordland en de aanleg van betonblokken- terreinen op Noord-Beveland, Schouwen en het werkeiland Roggenplaat. Vooralsnog ziet het er naar uit dat de drie werkeilanden en het damvak Geul ook geheel in het nieuwe plan passen. Zoals in het volgende artikel wordt toegelicht zullen de werkeilanden Neeltje Jans en Noordland en het damvak Geul ,aan de zee zijde de begrenzing vormen van de grote bouwputten voor de caissons. Met de uit voering van de bouwputten kan nu mede zo snel worden aangevangen omdat deze delen van de Oosterscheldedam reeds waren uit gevoerd. De gevolgen van de wijziging van de plannen zijn het ingrijpendst voor de in de drie sluit-

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 45