Een rol blokkenmatten wordt
naar het afzinkponton gesleept
Het asfaltschip 'Jan Heymans'
aan het werk in de Hammen,
voorjaar 1975
uitoefenen op de verdichting van de drempel
moet nog worden ontwikkeld. Wellicht blijkt
het bij een caissonsluiting noodzakelijk de
toplaag van de drempel, die bestaat uit stort-
steen 60/300 kg, over grote oppervlakken
nauwkeurig vlak te maken. Materieel om zo'n
karwei uit te voeren, bestaat op het ogenblik
niet. Om blijvende stabiliteit van de con
structie te verzekeren is het noodzakelijk de
ontgrondingen die optreden aan het einde van
de bodembescherming beperkt te houden.
Ze mogen nimmer aanleiding zijn tot afschui
vingen of zettingsvloeiingen die de stabiliteit
van de totale constructie in gevaar kunnen
brengen. De bodembescherming zal in ver
gelijking met wat nodig was voor het oude
plan, nog aanzienlijk moeten worden uitge
breid, terwijl de grond bij de rand van de
bodembescherming zal moeten worden ver
dicht. Maar ook na het treffen van deze maat
regelen kan men de zaak niet op zijn beloop
laten. Frequente peilingen zullen noodzakelijk
zijn, ook als de stormvloedkering al werkt, om
na te gaan of er geen ontoelaatbare verdie
pingen optreden. Bij het bereiken van een
bepaalde diepte of aanzethelling van de ont-
grondingskuil zou die dan weer aangestort
moeten worden.
Nadat de caissons geplaatst zijn moet er een
bestorting tegen aangebracht worden. Dit
vergroot de stabiliteit van de caissons, en
verkleint de kans op onderloopsheid. Boven
dien wordt de hydraulische vorm van de hele
constructie erdoor verbeterd, doordat een
vloeiende overgang wordt gevormd van de
caisson naar de drempel. De aanstorting en
het drempeltalud zullen wellicht gepenetreerd
worden met asfaltmastiek, omdat stortsteen
60/300 niet onder alle omstandigheden stabiel
zou kunnen zijn.
Samenvattend kunnen we zeggen dat een deel
van de in de sluitgaten uitgevoerde werken
voor het nieuwe plan geen nut heeft of zelfs
ongedaan gemaakt moet worden; een ander
en groot deel van het bestaande werk kan
echter zinvol worden ingepast in de nieuwe
opzet. Ten aanzien van de natte werken in de
sluitgaten staan nog vele vragen open, onder
meer met betrekking tot de stabiliteit van de
stormvloedkering in zijn geheel en van de te
gebruiken materialen. De duurzaamheid van
de constructies, de uitvoeringsmogelijkheden,
de uitvoeringstijd en de kosten ervan, zijn nog
in vele opzichten onzeker. Zeker is dat de
natte werken omvangrijker zullen zijn dan bij
het oude plan, dat er nauwkeuriger ge
werkt moet worden, en dat veel nieuw
materieel zal moeten worden ontwikkeld.
154