Een rol blokkenmatten wordt naar het afzinkponton gesleept Het asfaltschip 'Jan Heymans' aan het werk in de Hammen, voorjaar 1975 uitoefenen op de verdichting van de drempel moet nog worden ontwikkeld. Wellicht blijkt het bij een caissonsluiting noodzakelijk de toplaag van de drempel, die bestaat uit stort- steen 60/300 kg, over grote oppervlakken nauwkeurig vlak te maken. Materieel om zo'n karwei uit te voeren, bestaat op het ogenblik niet. Om blijvende stabiliteit van de con structie te verzekeren is het noodzakelijk de ontgrondingen die optreden aan het einde van de bodembescherming beperkt te houden. Ze mogen nimmer aanleiding zijn tot afschui vingen of zettingsvloeiingen die de stabiliteit van de totale constructie in gevaar kunnen brengen. De bodembescherming zal in ver gelijking met wat nodig was voor het oude plan, nog aanzienlijk moeten worden uitge breid, terwijl de grond bij de rand van de bodembescherming zal moeten worden ver dicht. Maar ook na het treffen van deze maat regelen kan men de zaak niet op zijn beloop laten. Frequente peilingen zullen noodzakelijk zijn, ook als de stormvloedkering al werkt, om na te gaan of er geen ontoelaatbare verdie pingen optreden. Bij het bereiken van een bepaalde diepte of aanzethelling van de ont- grondingskuil zou die dan weer aangestort moeten worden. Nadat de caissons geplaatst zijn moet er een bestorting tegen aangebracht worden. Dit vergroot de stabiliteit van de caissons, en verkleint de kans op onderloopsheid. Boven dien wordt de hydraulische vorm van de hele constructie erdoor verbeterd, doordat een vloeiende overgang wordt gevormd van de caisson naar de drempel. De aanstorting en het drempeltalud zullen wellicht gepenetreerd worden met asfaltmastiek, omdat stortsteen 60/300 niet onder alle omstandigheden stabiel zou kunnen zijn. Samenvattend kunnen we zeggen dat een deel van de in de sluitgaten uitgevoerde werken voor het nieuwe plan geen nut heeft of zelfs ongedaan gemaakt moet worden; een ander en groot deel van het bestaande werk kan echter zinvol worden ingepast in de nieuwe opzet. Ten aanzien van de natte werken in de sluitgaten staan nog vele vragen open, onder meer met betrekking tot de stabiliteit van de stormvloedkering in zijn geheel en van de te gebruiken materialen. De duurzaamheid van de constructies, de uitvoeringsmogelijkheden, de uitvoeringstijd en de kosten ervan, zijn nog in vele opzichten onzeker. Zeker is dat de natte werken omvangrijker zullen zijn dan bij het oude plan, dat er nauwkeuriger ge werkt moet worden, en dat veel nieuw materieel zal moeten worden ontwikkeld. 154

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 48