ïaam nu weer aangevuld, n de middelste tunnel is het onwerk gereedgekomen. leidedammen, voorhavens, deidingsgeulen en storte- dden voor de inlaatsluis en jachtensluis is weer 400 000 m3 specie .baggerd uit dit werk. Voor ver de specie bruikbaar was ze in depot opgeslagen; later i ze gebruikt worden bij de nleg van wegen op het illegatsplein. De onbruikbare ecie is definitief geborgen tgs de westzijde van de rstelijke geleidedammen. -j stortebedden van de inlaat- ris en de jachtensluis zijn genoeg gereed. ^uwershavense Gat uwput voor de doorlaatsluis bouwput is gereed opge- erd. In totaal zijn er nu 45 innen in gebruik, waarmee de terstand kan worden verlaagd N.A.P. - 15 m in het midden de bouwput, dan wel t.P. - 14 m, aan de zeezijde, N.A.P. - 13,5 m, aan de svelingenzijde van de put. het gedeelte van de voor- lige sluitdam van beton- ikken dat de bouwput kruiste opgeruimd, blijkt dat het ngedeelte dat blijft staan, ;n water doorlaat. Het bassin was ontworpen om even- el aangevoerd water op te ïgen, en de centrifugaal- mpen die het weer moesten oeren, kunnen dan ook iterwege blijven, doorlaatsluis kan nu ge- akt worden. Op 16 mei is het ;onwerk aanbesteed. sterschelde samenstelling van wape- gsnetten voor steenasfalt- ;ten op het werkterrein van haven Schelphoek is in de elopen periode voortgezet, asfaltschip 'Jan Heymans' duceerde steenasfaltmatten 'egde die in de randbezin- g ten oosten van de draag- ins van de kabelbaan, in de omgeulen Hammen en Bij de ontgraving van de bouw put voor de doorlaatsluis in de Brouwersdam is een deel van de betonblokkendam weer blootgelegd waarmee de geul destijds werd afgesloten Schaar van Roggenplaat. In de werkhavens Schelphoek en Roggenplaat werden steen slag 20-40 mm, fosforslakken en stortsteen 10/60 en 60/300 kg aangevoerd, en al naar behoefte meteen verwerkt dan wel in depot opgeslagen. In verschillende havens werd onderhoudsbaggerwerk uit gevoerd. Half mei werd een begin ge maakt met de bouw van een damaanzet met geleidedam en duinverdediging in de Hammen, aansluitend op het duingebied van Westenschouwen. Een uit gebreide beschrijving van dit werk vindt men op blz. 159 vv. van dit Bericht. Voor de verbinding van het werkterrein met de duinaanzet werd een werkweg gemaakt over de bestaande zeewering. Nadat in juni eerst met behulp van splijtbakken onderwater kaden van mijnsteen waren gebouwd, kwam het zandklap- bedrijf in uitvoering. Bij de aanzet tegen het bestaande duin werd tot N.A.P. 2,50 m mijn- steen in de bovenkade verwerkt. In de teen van het waterbeioop werd vanaf de duinaanzet oost waarts steen verwerkt, die ver volgens met gietasfalt werd ingegoten. Vócr de teen werden kraagstukken aangebracht. Men is thans bezig op het werk terrein een asfaltmolen op te stellen, zodat het asfalt niet meer als voorheen, uit Goes hoeft te worden aangereden. De twee bouwputten voor de constructie van stormvloed- kerende caisons, die men be schreven vindt op blz. 155 vv. van dit Bericht, zijn in deze periode in uitvoering genomen. Ze komen, gelijk bekend, te liggen aan de Oosterscheldekant van het damvak tussen de eilanden Neeltje Jans en Noordland. Vijf cutterzuigers zijn begonnen zand te persen in de ringdijken van de bouwputten. De zuide lijkste put krijgt buiten-afmetin gen van 950 bij 800 meter, en de noordelijkste van 1150 bij 870 meter. Het is een groot werk, wat blijken kan uit de volgende opsomming van hoe veelheden te verwerken mate rialen: 10 000 000 m3 zand, 520 000 ton mijnsteen, 160 000 ton asfaltprodukten, 45 000 m2 kraagstukken, 55 000 m3 klei, 110 000 m2 kunststofweefsel en 33 000 m2 betonglooiing. 163

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 57