ïaam nu weer aangevuld,
n de middelste tunnel is het
onwerk gereedgekomen.
leidedammen, voorhavens,
deidingsgeulen en storte-
dden voor de inlaatsluis en
jachtensluis
is weer 400 000 m3 specie
.baggerd uit dit werk. Voor
ver de specie bruikbaar was
ze in depot opgeslagen; later
i ze gebruikt worden bij de
nleg van wegen op het
illegatsplein. De onbruikbare
ecie is definitief geborgen
tgs de westzijde van de
rstelijke geleidedammen.
-j stortebedden van de inlaat-
ris en de jachtensluis zijn
genoeg gereed.
^uwershavense Gat
uwput voor de doorlaatsluis
bouwput is gereed opge-
erd. In totaal zijn er nu 45
innen in gebruik, waarmee de
terstand kan worden verlaagd
N.A.P. - 15 m in het midden
de bouwput, dan wel
t.P. - 14 m, aan de zeezijde,
N.A.P. - 13,5 m, aan de
svelingenzijde van de put.
het gedeelte van de voor-
lige sluitdam van beton-
ikken dat de bouwput kruiste
opgeruimd, blijkt dat het
ngedeelte dat blijft staan,
;n water doorlaat. Het bassin
was ontworpen om even-
el aangevoerd water op te
ïgen, en de centrifugaal-
mpen die het weer moesten
oeren, kunnen dan ook
iterwege blijven,
doorlaatsluis kan nu ge-
akt worden. Op 16 mei is het
;onwerk aanbesteed.
sterschelde
samenstelling van wape-
gsnetten voor steenasfalt-
;ten op het werkterrein van
haven Schelphoek is in de
elopen periode voortgezet,
asfaltschip 'Jan Heymans'
duceerde steenasfaltmatten
'egde die in de randbezin-
g ten oosten van de draag-
ins van de kabelbaan, in de
omgeulen Hammen en
Bij de ontgraving van de bouw
put voor de doorlaatsluis in de
Brouwersdam is een deel van
de betonblokkendam weer
blootgelegd waarmee de geul
destijds werd afgesloten
Schaar van Roggenplaat.
In de werkhavens Schelphoek
en Roggenplaat werden steen
slag 20-40 mm, fosforslakken en
stortsteen 10/60 en 60/300 kg
aangevoerd, en al naar behoefte
meteen verwerkt dan wel in
depot opgeslagen.
In verschillende havens werd
onderhoudsbaggerwerk uit
gevoerd.
Half mei werd een begin ge
maakt met de bouw van een
damaanzet met geleidedam en
duinverdediging in de Hammen,
aansluitend op het duingebied
van Westenschouwen. Een uit
gebreide beschrijving van dit
werk vindt men op blz. 159 vv.
van dit Bericht.
Voor de verbinding van het
werkterrein met de duinaanzet
werd een werkweg gemaakt
over de bestaande zeewering.
Nadat in juni eerst met behulp
van splijtbakken onderwater
kaden van mijnsteen waren
gebouwd, kwam het zandklap-
bedrijf in uitvoering. Bij de
aanzet tegen het bestaande duin
werd tot N.A.P. 2,50 m mijn-
steen in de bovenkade verwerkt.
In de teen van het waterbeioop
werd vanaf de duinaanzet oost
waarts steen verwerkt, die ver
volgens met gietasfalt werd
ingegoten. Vócr de teen werden
kraagstukken aangebracht.
Men is thans bezig op het werk
terrein een asfaltmolen op te
stellen, zodat het asfalt niet
meer als voorheen, uit Goes
hoeft te worden aangereden.
De twee bouwputten voor de
constructie van stormvloed-
kerende caisons, die men be
schreven vindt op blz. 155 vv. van
dit Bericht, zijn in deze periode
in uitvoering genomen. Ze
komen, gelijk bekend, te liggen
aan de Oosterscheldekant van
het damvak tussen de eilanden
Neeltje Jans en Noordland.
Vijf cutterzuigers zijn begonnen
zand te persen in de ringdijken
van de bouwputten. De zuide
lijkste put krijgt buiten-afmetin
gen van 950 bij 800 meter, en
de noordelijkste van 1150 bij
870 meter. Het is een groot
werk, wat blijken kan uit de
volgende opsomming van hoe
veelheden te verwerken mate
rialen: 10 000 000 m3 zand,
520 000 ton mijnsteen, 160 000
ton asfaltprodukten, 45 000 m2
kraagstukken, 55 000 m3 klei,
110 000 m2 kunststofweefsel en
33 000 m2 betonglooiing.
163