Plaatsing en afwerking van de
caissons
y'S,
Het transport en het afzinken van de caissons
is een werkonderdeel dat veel zorg en aan
dacht vereist. In een relatief kort tijdsbestek
moet, een aantal malen achter elkaar, een
groot aantal op elkaar afgestemde operaties
worden uitgevoerd. Het feit dat een aantal van
deze operaties bovendien weersgevoelig zijn,
is een extra complicerende factor. Als voor
beeld van een dergelijke operatie moge wor
den verwezen naar een artikel over de sluiting
van het Brouwershavense Gat in Bericht 51
(februari 1971) en naar de foto hiernaast.
Door het grote aantal relaties en afhankelijk
heden is het noodzakelijk zich reeds lang
tevoren op alle mogelijke gebeurtenissen voor
te bereiden. Voor de gehele operatie wordt
dan ook een scenario gemaakt. Hierin staat
zo goed mogelijk beschreven wat er van
moment tot moment dient te gebeuren. Dit
draaiboek heeft als bijkomend voordeel dat
het nu ook mogelijk is om te zien wat het
inlassen of veranderen van bepaalde hande
lingen voor consequenties heeft voor de
andere stappen van de operatie, en welke
maatregelen er als consequentie van die ene
verandering genomen moet worden.
Zo'n draaiboek komt geleidelijk tot stand. Niet
alle relevante gegevens zijn thans reeds
bekend. Bovendien moet het niet uitgesloten
worden geacht dat uit dit onderdeel van de
werkzaamheden min of meer dwingende eisen
voortvloeien voor andere onderdelen van het
ontwerp.
De studie voor het draaiboek is begonnen
met een inventarisatie van gegevens uit
voorafgaande sluitingen, zoals het Volkerak
en het Brouwershavense Gat, en uit verge
lijkbare operaties, zoals het plaatsen van
137