De a fortiori analyse bestaat uit het testen van het schijnbaar beste alternatief onder omstan digheden die gunstig zijn voor concurrerende alternatieven. Indien het betreffende alterna tief dan nog steeds het beste blijft, is er een zeer goede reden om het te ver kiezen boven andere. Stel bijvoorbeeld dat alternatief A na veel analyse het beste lijkt te zijn. De analist constateert echter dat het effect van alternatief B aanzienlijk verbetert wanneer bepaalde waarden worden ingevuld voor onzekere parameters. Bij de afweging van A tegen B kan de analist deze waarden nu expres zo kiezen dat zij het gunstigst zijn voor oplossing B, om dan te kijken hoe A zich houdt onder deze ongunstige veronder stellingen. Deze technieken ter explicitering van onze kerheid kunnen niet alleen nuttig zijn voor de vergelijking van alternatieven, maar ze kun nen indirect ook bijdragen tot het verbeteren van het ontwerp van de alternatieven. Wan neer de analist bijvoorbeeld door gevoelig heidsanalyse en de analyse van onvoorziene omstandigheden een goed begrip krijgt van de werkelijk kritieke onzekerheden in een gegeven vergelijking, kan hij op basis van deze kennis een nieuw alternatief formuleren - dikwijls een mengsel van de oude alter natieven - dat redelijk goed bestand is tegen de variatie in de meeste belangrijke onzekere parameters. De beschreven procedure is meestal een moeilijk begaanbaar pad, maar ze biedt een van de beste wegen om de onzekerheid te beperken. Fig. 2 stelt het proces van de beleidsanalyse voor als een ordelijk in één richting verlopend proces. Ongelukkigerwijs komt dit in de praktijk zelden voor. Maar al te vaak hebben we te maken met een groot aantal conflic terende en onduidelijke doelen, met alter natieven die de beoogde doelen niet ver wezenlijken en maatstaven voor het effect die niet werkelijk de mate meten waarin de doelen worden bereikt. In werkelijkheid kan het effect van een alternatief zelden met één maat gemeten worden; meestal zijn er meer nodig. In de realiteit zitten modellen vol onzekerheden; dikwijls moet men toegeven dat andere criteria, die leiden tot een verschil in de volgorde van de alternatieven, bijna even redelijk lijken als de gekozen criteria. Wanneer dit gebeurt moeten we niet conclu deren dat de beleidsanalyse ondeugdelijk is als instrument bij het nemen van beslissingen; we moeten ons realiseren dat de analyse nog niet is voltooid. Een enkelvoudige poging om een probleem op te lossen is zelden voldoen de. Zoals in figuur 4 is aangegeven is de sleutel tot een succesvolle analyse een door gaande kringloop van probleemstelling, kie zen van de doelstellingen, ontwerpen van alternatieven, verzamelen van gegevens, bouwen van modellen, afwegen van kosten tegen effecten, testen op gevoeligheid, in twijfel trekken van veronderstellingen en ge gevens, opnieuw waarderen van de doelstel ling, ontwerpen van nieuwe alternatieven en het bouwen van betere modellen - net zolang tot de analyse tot tevredenheid stemt of de studie door een tekort aan tijd of geld moet worden afgebroken. In de beleidsanalyse maakt men bij een brede probleemstelling meestal gebruik van een interdisciplinair team van onderzoekers. Niet alleen omdat een brede studie in het algemeen complex is; een belangrijker argu ment is dat de vragen die tijdens de studie rijzen er anders uitzien voor een econoom, een wiskundige, een jurist, een socioloog, eer ingenieur, of een bioloog. Het feit dat ver schillende onderzoekers al naar hun discipline op verschillende manieren tegen een pro bleem aankijken, kan bijzonder veel bijdragen tot het vinden van een oplossing. Beleidsanalyse en stormvloedkering Waarom maakt de Rijkswaterstaat voor het ontwerp van de stormvloedkering nu gebruik van de beleidsanalyse? Deze vraag vormt de eigenlijke kern van dit artikel. Hoewel door de regeringsbeslissing van november 1974 een aantal criteria in de vorm van ontbindende voorwaarden is aangegeven is het aantal denkbare alternatieven nog zeer groot. Al deze alternatieven zijn complex van aard en hebben gevolgen op tal van gebieden De beleidsanalyse is hierbij te hulp geroepen om een raamwerk te leveren met behulp waar van de consequenties van de alternatieven op verschillende gebieden op systematische wijze kunnen worden nagegaan. Het onderzoek van een aantal verschillende caissonsontwerpen, ieder met doorstroom- openingen van verschillende grootte, gesloten door schuiven met verschillende karakteristie ken, omvat al gauw een paar honderd alter natieven. Maar daarbij moeten wij ons realiseren dat de stormvloedkering in engere zin slechts een deel is van het grotere systeem waarin ook de fundering, de bodembescherming, de versterking van de dijken en de plaats van de compartimenteringsdammen een rol spelen. Keuze voor een bepaald alternatief heeft een groot aantal consequenties op vele 172

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 10