Het minimale profiel kan op twee extreme manieren worden bereikt, namelijk door het sluitgat zo breed mogelijk te houden en de sluitgaten in verticale zin te vernauwen, of door de sluitgatbreedte juist zo klein mogelijk te kiezen en het benodigde oppervlak zoveel mogelijk in de diepte van de sluitgaten te zoeken. De eerste manier, waarbij caissons worden geplaatst over vrijwel de volledige sluitgat breedte van 3500 m, noemt men de 'brieven bus', vanwege de vormovereenkomst; de tweede oplossing, waarbij de caissons over een zo gering mogelijke sluitgatbreedte wor den geplaatst - ongeveer 1300 m - noemt men enigszins arbitrair de 'spleet'. Van deze beide extreme oplossingen en van een tussenoplossing zijn zeer globaal de kosten bepaald. Hieruit bleek dat er in eerste Fig. 1. Overzicht van de afslui ting en de bodembescherming volgens het beginsel van de 'brievenbus' (links) en de 'sple5f SCHOUWEN NOORDLAND ROOMPOT ''HAMMEN DAMVAK GEUL ROGGENPLAAT NEELTJE JANi 182

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 20