Het minimale profiel kan op twee extreme
manieren worden bereikt, namelijk door het
sluitgat zo breed mogelijk te houden en de
sluitgaten in verticale zin te vernauwen, of
door de sluitgatbreedte juist zo klein mogelijk
te kiezen en het benodigde oppervlak zoveel
mogelijk in de diepte van de sluitgaten te
zoeken.
De eerste manier, waarbij caissons worden
geplaatst over vrijwel de volledige sluitgat
breedte van 3500 m, noemt men de 'brieven
bus', vanwege de vormovereenkomst; de
tweede oplossing, waarbij de caissons over
een zo gering mogelijke sluitgatbreedte wor
den geplaatst - ongeveer 1300 m - noemt
men enigszins arbitrair de 'spleet'.
Van deze beide extreme oplossingen en van
een tussenoplossing zijn zeer globaal de
kosten bepaald. Hieruit bleek dat er in eerste
Fig. 1. Overzicht van de afslui
ting en de bodembescherming
volgens het beginsel van de
'brievenbus' (links) en de 'sple5f
SCHOUWEN
NOORDLAND
ROOMPOT
''HAMMEN
DAMVAK GEUL
ROGGENPLAAT
NEELTJE JANi
182