fty
s\\
Y
J
V-
J
V
200
300
-X
EB
w V
VLOED
LAUWERSZEE
BROUWERSHAVENSE GAT
VEERSE GAT
VOLKERAK
Invaarproeven met een caisson
met drijflichamen
Fig. 1. Maximale eb-en vloed
snelheden bij toenemende ver
nauwing van het sluitgat Room
pot in de Oosterschelde door
plaatsing van doorlaatcaissons
dan wel stormvloedkerende
caissons
Fig. 2. Vorm van de getij-
kromme ter plaatse van de
laatste af te zinken caisson
Fig. 3. Maximale stroomsnel-
heden bij verscheidene plaatsin
gen van laatste caissons
Deze mogelijkheid is echter, zoals reeds
eerder gezegd, begrensd door het probleem
van de ongewenste aanzandingen in de bouw
fase. Elke kunstmatige kuil in een beweeg
lijke zandbodem onder water zandt onmid
dellijk weer aan. Het toegevoerde zand zou
in dit geval de filterconstructie van de drem
pel aanzienlijk kunnen verstoren.
In eerste instantie wordt derhalve getracht
de ontstane problemen per stuk op te
lossen. De ontgrondingen bestrijdt men met
behulp van een langere bodembescherming.
Ten behoeve van de stabiliteit van de drem
pel wordt momenteel onderzoek gedaan naar
de stroombestendigheid van de stortsteen.
Blijkt die onvoldoende dan kan een oplossing
gevonden worden door de steen vast te leg
gen met asfalt of met een matconstructie of
iets dergelijks. Het gebruik van zwaardere
en dus grotere steen is minder raadzaam in
verband met de vlakheid van de drempel.
Het gebruik van stenen of slakken met een
hoger soortelijk gewicht kan ook een oplos
sing zijn; maar die wordt misschien weer erg
duur. Ook hier zal nog geruime tijd gewikt
en gewogen moeten worden, voordat een voor
iedereen aanvaardbare oplossing gevonden is.
199