F g. 4. Optreden van een golf-
It ap ten gevolge van de vorm-
g iving der schuiven in de
H tringvlietsluizen
F g. 5. Samenpersing van lucht
ir een hoek van de caisson
F g. 6. Registratie van golf-
k appen
die veroorzaakt dat de golfvorm meer in over
eenstemming is met de werkelijkheid. Dit kan
belangrijk zijn bij het mechanisme van de
klappen. Er is nog geen bevredigend ant
woord gevonden op de vraag, welke schaal-
regels men moet hanteren om het effect
van golfklappen in het model te vertalen
naar de werkelijkheid.
Bij normale golf- en stromingsmodellen is
het omrekenen naar de werkelijkheid vrij
eenvoudig. In het geval van golfklappen ligt
de zaak echter veel gecompliceerder, omdat
er, naast de elementen water en constructie,
nog een factor bijkomt, de lucht. Sterk ver
eenvoudigend zou men kunnen zeggen dat de
lucht als een soort veer werkt tussen het
water en de constructie. De klap is dan
enigszins te vergelijken met een gewicht dat
op con zuiger valt.
209