F g. 4. Optreden van een golf- It ap ten gevolge van de vorm- g iving der schuiven in de H tringvlietsluizen F g. 5. Samenpersing van lucht ir een hoek van de caisson F g. 6. Registratie van golf- k appen die veroorzaakt dat de golfvorm meer in over eenstemming is met de werkelijkheid. Dit kan belangrijk zijn bij het mechanisme van de klappen. Er is nog geen bevredigend ant woord gevonden op de vraag, welke schaal- regels men moet hanteren om het effect van golfklappen in het model te vertalen naar de werkelijkheid. Bij normale golf- en stromingsmodellen is het omrekenen naar de werkelijkheid vrij eenvoudig. In het geval van golfklappen ligt de zaak echter veel gecompliceerder, omdat er, naast de elementen water en constructie, nog een factor bijkomt, de lucht. Sterk ver eenvoudigend zou men kunnen zeggen dat de lucht als een soort veer werkt tussen het water en de constructie. De klap is dan enigszins te vergelijken met een gewicht dat op con zuiger valt. 209

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 47