r c i Toch is dit een te verregaande simplificering. In veel gevallen speelt bijvoorbeeld ook de hoeveelheid luchtbellen in het water zelf een rol. In feite bestaat er nog geen volledig inzicht in de fysica van de golfklappen, zodat het omrekenen van modelresultaten naar de werkelijkheid een netelig karwei blijft. De in het model gevonden waarden liggen echter aan de ongunstige kant, omdat de lucht in het model relatief te stijf is. Het gevaar dat men te optimistisch zou worden op grond van de modelresultaten en daardoor een onveilige constructie zou bouwen is dus gering. Om economische redenen is meer inzicht in deze materie echter gewenst. In de afgelopen periode is een groot aantal varianten onderzocht ten behoeve van het ontwerp van de kering. De beschreven onder zoeken zijn voor het merendeel gedaan bij één randvoorwaarde, en wel de ontwerp- waterstand met de daarbij horende golf; op die manier werd het mogelijk een vergelijking te maken tussen de diverse ontwerpen. Naarmate het ontwerp convergeert naar een beperkt aantal oplossingen, worden er per variant meer toestanden onderzocht. Uitein delijk worden dan bij het definitieve ontwerp zoveel mogelijk toestanden onderzocht die gedurende de levensduur van de constructie kunnen optreden: alle denkbare combinaties van golfhoogten, golfspectrumvormen, golf- richtingen, waterstanden buiten, waterstanden binnen, en dus ook van vervallen over de kering. Ook de situaties waarin de schuiven zich kunnen bevinden - open, gesloten, half gesloten met weigerende schuif en derge lijke - komen één voor één aan bod. Ver wacht mag worden dat dit toegespitste on derzoek geruime tijd zal duren voordat de stormvloedkering in alle details gedimensio neerd kan worden. Het ontgrondingsonderzoek Het doel van het ontgrondingsonderzoek is de bepaling van de benodigde hoeveelheid bodembescherming. Dit is echter niet alleen een hydraulisch probleem. De criteria bij de bepaling van de lengte zijn van grond- mechanische aard. Voorlopig uitgangspunt is dat er geen afschuivingen en zettings vloeiingen mogen optreden aan de rand. Ter voorkoming hiervan wordt het zand ter plaatse van de rand van de bodembescher ming verdicht op dezelfde manier als onder de caissons, en wordt de kuilhelling bestort. Het verdichten moet vooraf gebeuren, maar het bestorten kan waarschijnlijk alleen tijdens het ontgronden gedaan worden. A B ''s A HELE BREEDTE SLUITGAT B GROOTSTE INBAGGERINGEN VERMEDEN C. VRIJWEL GEEN INBAGGERINGEN a HOGE BODEMBAK b LAGE BODEMBAK Fig. 7. Hoofdvarianten in de mogelijke vormgeving van het wintersluitgat Waterloopkundig modelonder zoek in Model 1001 te De Voorsl De lengte van de bodembescherming wordt door twee factoren bepaald. Ten eerste mag de kuil niet dieper worden dan de maximale diepte waarover verdicht kan worden, dat is ongeveer 15-25 m, en ten tweede mag de ontgronding niet zo snel verlopen dat de hellingen niet bijgestort kunnen worden. In de afgelopen maanden werd een aantal combinaties van sluitgat- en caissonvormen onderzocht. In feite geldt hier hetzelfde als wat gezegd is bij het golfonderzoek. Voor een relatief groot aantal varianten werd onderzoek gedaan bij een beperkt aantal randvoorwaarden, namelijk de drempelfase, de toestand met alle caissons geplaatst en de eindtoestand. Inmiddels is ook globaal onderzoek gedaan naar de caissonplaatsinge en de plaatsing van eventuele roosters. Bij een meer definitief ontwerp moeten alle 210

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 48