r c i
Toch is dit een te verregaande simplificering.
In veel gevallen speelt bijvoorbeeld ook de
hoeveelheid luchtbellen in het water zelf een
rol. In feite bestaat er nog geen volledig
inzicht in de fysica van de golfklappen, zodat
het omrekenen van modelresultaten naar de
werkelijkheid een netelig karwei blijft. De in
het model gevonden waarden liggen echter
aan de ongunstige kant, omdat de lucht in
het model relatief te stijf is. Het gevaar dat
men te optimistisch zou worden op grond
van de modelresultaten en daardoor een
onveilige constructie zou bouwen is dus
gering. Om economische redenen is meer
inzicht in deze materie echter gewenst.
In de afgelopen periode is een groot aantal
varianten onderzocht ten behoeve van het
ontwerp van de kering. De beschreven onder
zoeken zijn voor het merendeel gedaan bij
één randvoorwaarde, en wel de ontwerp-
waterstand met de daarbij horende golf; op
die manier werd het mogelijk een vergelijking
te maken tussen de diverse ontwerpen.
Naarmate het ontwerp convergeert naar een
beperkt aantal oplossingen, worden er per
variant meer toestanden onderzocht. Uitein
delijk worden dan bij het definitieve ontwerp
zoveel mogelijk toestanden onderzocht die
gedurende de levensduur van de constructie
kunnen optreden: alle denkbare combinaties
van golfhoogten, golfspectrumvormen, golf-
richtingen, waterstanden buiten, waterstanden
binnen, en dus ook van vervallen over de
kering. Ook de situaties waarin de schuiven
zich kunnen bevinden - open, gesloten, half
gesloten met weigerende schuif en derge
lijke - komen één voor één aan bod. Ver
wacht mag worden dat dit toegespitste on
derzoek geruime tijd zal duren voordat de
stormvloedkering in alle details gedimensio
neerd kan worden.
Het ontgrondingsonderzoek
Het doel van het ontgrondingsonderzoek is
de bepaling van de benodigde hoeveelheid
bodembescherming. Dit is echter niet alleen
een hydraulisch probleem. De criteria bij
de bepaling van de lengte zijn van grond-
mechanische aard. Voorlopig uitgangspunt
is dat er geen afschuivingen en zettings
vloeiingen mogen optreden aan de rand.
Ter voorkoming hiervan wordt het zand ter
plaatse van de rand van de bodembescher
ming verdicht op dezelfde manier als onder
de caissons, en wordt de kuilhelling bestort.
Het verdichten moet vooraf gebeuren, maar
het bestorten kan waarschijnlijk alleen tijdens
het ontgronden gedaan worden.
A
B
''s
A HELE BREEDTE SLUITGAT
B GROOTSTE INBAGGERINGEN VERMEDEN
C. VRIJWEL GEEN INBAGGERINGEN
a HOGE BODEMBAK
b LAGE BODEMBAK
Fig. 7. Hoofdvarianten in de
mogelijke vormgeving van het
wintersluitgat
Waterloopkundig modelonder
zoek in Model 1001 te De Voorsl
De lengte van de bodembescherming wordt
door twee factoren bepaald. Ten eerste mag
de kuil niet dieper worden dan de maximale
diepte waarover verdicht kan worden, dat is
ongeveer 15-25 m, en ten tweede mag de
ontgronding niet zo snel verlopen dat de
hellingen niet bijgestort kunnen worden.
In de afgelopen maanden werd een aantal
combinaties van sluitgat- en caissonvormen
onderzocht. In feite geldt hier hetzelfde als
wat gezegd is bij het golfonderzoek. Voor
een relatief groot aantal varianten werd
onderzoek gedaan bij een beperkt aantal
randvoorwaarden, namelijk de drempelfase,
de toestand met alle caissons geplaatst en
de eindtoestand. Inmiddels is ook globaal
onderzoek gedaan naar de caissonplaatsinge
en de plaatsing van eventuele roosters.
Bij een meer definitief ontwerp moeten alle
210