99
Voor proefnemingen wordt een
c 'ergebleven Lauwerszee-
caisson versleept naar de
v erkhaven Neeltje Jans
F g. 1. Opstelling van de
caissons in de werkhaven
t eeltje Jans. 1Eerste positie
vin de Lauwerszeecaisson;
Volkerak-caisson; 3. Tweede
I ositie van de Lauwerszee-
raisson; 4 Tussenstation
i g. 2. Schematisch aanzicht
in proefcaisson, vijzel en
-actie-caisson
LAUWERSZEECAISSON
VOLKERAKCAISSON
oeneemt. De plaats en de afmetingen van
e wapening van de Phoenixcaisson zijn
nbekend. Berekeningen om na te gaan of
eze caisson bestand is tegen de aan te
rengen krachten, zouden pas kunnen worden
emaakt na een uitgebreid Röntgen-onder-
oek. Dat zijn allemaal nadelen. Bovendien
de Phoenixcaisson te zwaar,
e lengte/breedte-verhouding van de Volke-
ikcaisson bootst de gewenste vlakke ver-
ormingstoestand beter na dan de lengte/
reedte-verhouding van de Lauwerszeecais-
on. Vanwege de lengte zou bij deze caisson
chter een zware constructie nodig zijn om
e krachten gelijkmatig te verdelen. Ook
eze caisson is te zwaar. De uit te oefenen
orizontale krachten zouden in de buurt van
200 a 1500 ton liggen. Er kon geen fabrikant
orden gevonden die binnen de beschikbare
tijd een dergelijke belastingsinstallatie
kan leveren.
Overwogen is of het mogelijk is het caisson
gewicht te verminderen. Dit bleek op allerlei
praktische bezwaren te stuiten. De Volkerak-
caisson komt dus evenmin als de Phoenix
caisson in aanmerking als meetcaisson. Wel
kan hij bij de proef betrokken worden als
zogenaamde reactie-caisson.
Gezien de bezwaren tegen de beide andere
caissons is tenslotte de Lauwerszeecaisson
verkozen, voornamelijk vanwege zijn handel
baar gewicht. De lengte/breedte-verhouding
is niet zo gunstig als bij de andere caissons;
in principe heeft het overspannen poriën-
water gelegenheid om ook in lengterichting
af te stromen. Maar omdat wordt verwacht
dat de belangrijkste fenomenen zich zullen
afspelen in de bovenste 5 a 7 meter van
215