de ondergrond, zijn de afmetingen van deze proefcaisson toch aanvaardbaar bevonden. Wel ligt de contactdruk van deze caisson aan de lage kant. De onderzijde is glad. Om het gewichtsverschil door de getijbewe ging tijdens de proef zo klein mogelijk te houden, zal de caisson gedurende de proeven aan de zijkanten open zijn. Om de aan te brengen krachten te kunnen opnemen, moet hij bovendien nog worden versterkt. Voor de proeflokatie is gezocht naar een plaats waar de grondopbouw in wezen de zelfde is als ter plaatse van het afsluittracé, waar bovendien weinig stroming is en die beschut ligt, terwijl er ook voldoende diepte moet zijn om de caisson te kunnen invaren. De lokatie moet goed bereikbaar zijn, en op de bodem mag geen slib liggen, omdat de hele caisson over zo'n sliblaag kan wegglij- opnieuw slib zou neerslaan. Het aanwezige slib werd vervolgens weggebaggerd. De Volkerakcaisson, die dienst doet als reactie-caisson, werd op een drempel ge plaatst zodat hij aan de kant van de proef caisson kon overkragen. Door dit te doen werd de afstand tussen de funderingsvlakken van de beide caissons zo groot mogelijk gemaakt. Uit berekeningen volgde dat de reactie caisson de spanningen onder de proefcaisson op deze manier slechts minimaal zou beïn vloeden. Tijdens het plaatsen van de reactie caisson in de eerste week van september bleken de gronddrukopnemers en de water- spanningsmeters onder de proefcaisson in het geheel niet te reageren, zodat de aange houden afstand kennelijk inderdaad vol doende is. 3 4 den en het slib bovendien de drainage belemmert. Deze eisen bleken dermate tegenstrijdig dat er op korte termijn geen plaats kon worden gevonden die aan alle eisen voldeed. Tenslotte werd besloten de proeven te doen in de werkhaven Neeltje Jans, aan de noor delijke zijde van het reeds voltooide damvak in het midden van de Oosterscheide. Deze keuze werd gedaan hoewel bekend was dat een sliblaag van een meter dik in het aan weinig stroming onderhevige water was neergeslagen. Verwijdering van dit slib zonder meer zou weinig zin hebben, omdat het in de kortst mogelijke tijd zou zijn terug gekeerd. Daarom werd een gedeelte van de werkhaven afgesloten met een ringdijk, om ie verhinderen dat er in het afgesloten gedeelte De horizontale belasting op de caissons zal in werkelijkheid bestaan uit een vervalkracht ingevolge het verschil in waterniveau tussen de Noordzee en de Oosterscheide, plus een cyclische belasting door de golven. Voor de proef moest nu een belastingsmechanisme worden ontworpen dat deze belastingen op de proefcaisson zou kunnen nabootsen. Verschillende wijzen van aandrijving werden overwogen, zoals een excitator op het cais son, rubber-fenders die met lucht zouden worden opgeblazen, elektro-magnetische systemen, schroefvijzels en tenslotte olie vijzels. Deze laatste oplossing is verkozen omdat olievijzels gemakkelijk kunnen worden ge programmeerd om iedere gewenste belasting te leveren. Voor de sturing van de vijzels is een eenheid 216

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 54