Oc terscheide
Oi ïaanzet op het eiland
Sc ouwen
3r )te gedeelten van het werk
as de damaanzet op Schouwen
- ie technisch werd beschre-
re in Bericht 73 (augustus
1? 5), p. 159 v. - kwamen in de
re slagperiode gereed. Onder
m er kwam men klaar met al
h mijnsteen- en zandklapwerk.
Ir het gedeelte tussen de onder-
w terkaden en de bestaande
zc ewering werd zand geklapt tot
o geveer N.A.P. 3 m.
D mijnsteenkade, die moet
re ken tot een hoogte van N.A.P.
2,50 m, werd vanaf de aanzet
b het bestaande duin in ooste-
li e richting voortgezet. De
k de aan de oostzijde van het
w rkterrein werd opgebouwd uit
ft iforslakken. Eind juli was men
zc ver dat kon worden begonnen
rr 5t het zandpersbedrijf. Ook
d arbij werkte men van west
n ar oost. In de teen van het
w iterbeloop werd steen 60/300
kc verwerkt, en ingegoten met
g itasfalt. De mijnsteen van het
iterbeloop werd tot op N.A.P.
4 m afgewerkt, en vervolgens
a gedekt met gepenetreerde
S' ren 10/60 kg. Het zandbeloop
d t daarop aansluit werd tot op
N A.P. 6 m onder profiel
a jewerkt, en afgedekt met een
a altbekleding. Aanvankelijk
rr esten de asfaltprodukten
w rden aangevoerd vanuit Goes.
B gin augustus kwam een
a caltmolen in bedrijf op het
w rkterrein bij de damaanzet.
H If augustus kon worden be-
g nnen aan de duinverzwaring.
E werd vanaf de duinaanzet in
w stelijke richting voortgewerkt.
H 't zand werd onder profiel
a 'ewerkt en afgedekt, tot een
n eau van N.A.P. 2,50 m
m t gepenetreerde steen 10/60
k daarboven, tot N.A.P. 6 m,
rr ;t asfaltbeton. Vóór de teen
v het beloop werd een giet-
a altslab gelegd.
D geieidedam ten oosten van
d. werkhaven werd verder op-
g rouwd met geklapt zand.
V r de teen van het water-
fa.. oop van de damaanzet en
O' op het onderwaterbeloop
ze ve werden steenasfaltmatten
ge egd door het omgebouwde
asfaltschip Jan Heymans. Dit
werk heeft geduurd van begin
augustus tot eind september. In
de werkhaven Schelphoek wer
den de voor deze bodembe
scherming nodige wapenings-
netten gemaakt.
In verscheidene havens werd
ondertussen onderhoudsbagger-
werk uitgevoerd. Begin septem
ber was men daarmee klaar.
In grote hoeveelheden werden
fosforslakken, steenslag, mijn
steen en stortsteen aangevoerd
ten behoeve van de werken in
de Oosterschelde. Grotendeels
werden de aangevoerde materia
len in depot opgeslagen voor
later gebruik. Bij de werkhaven
Schelphoek werd voor dit doel
een gebaggerde put in gebruik
genomen.
Bouwputten
De aanleg van de twee bouw
putten waarin de caissons van
de stormvloedkering zullen wor
den geconstrueerd, werd in de
verslagperiode voortgezet.
De noordelijke bouwput, die
grenst aan de Schaar van Rog-
genplaat, werd vooral aan de
noord- en oostzijde verder afge
werkt. Over een lengte van 1150
meter werden kraagstukken en
glooiingen van steenasfalt aan
gebracht, tot het niveau van
N.A.P. 2,50 m.
Er werd 1400 meter mijnsteen
kade gebouwd, waarachter zand
werd geklapt. Aan de noorde
lijke dijk werd het zand al ge
deeltelijk op N.A.P. 9 m
gebracht.
De zuidelijke bouwput grenst
aan de Roompot. De noordelijke
en een gedeelte van de zuide
lijke dijk werden met zand
opgespoten. Aan de zuidelijke
dijk worden thans kraagstukken
en glooiingen van steenasfalt
aangebracht, ook hier tot N.A.P.
2,50 m. Een groot gedeelte
van deze bouwput is reeds tot
op de vereiste diepte gecutterd.
Dijkverhogingen
Als complement van haar besluit
om de Oosterschelde af te slui
ten met een beweegbare storm
vloedkering nam de regering de
beslissing dat de bestaande
waterkeringen langs de Ooster
schelde partieel zullen worden
aangepast aan de gewijzigde
situatie. Deze aanpassing, zo
preciseerde de minister later,
zal moeten worden gerealiseerd
in zo'n tempo dat nog vóór 1980
voldoende veiligheid is verkre
gen om het uitstel van de
Oosterschelde-afsluiting tot on
geveer 1985 met een gerust hart
te kunnen aanvaarden. Als ont-
werpcriterium geldt een storm
met een kans van voorkomen
van eens in enkele honderden
jaren. Bepalend voor de kruin
hoogte van elk dijkgedeelte
zullen verder de gebruikelijke
factoren zijn, zoals de storm-
streek en de breedte van het
voorland.
Om de uitvoering van de werken
binnen het tijdschema mogelijk
te maken werd het Bouwbureau
Dijkversterkingen Oosterschelde
opgericht. Het bureau wordt
bijgestaan door een stuurgroep
en twee technische adviesgroe
pen, een Zeeuwse en een
Noordbrabantse. De taak van de
stuugroep is, het gehele project
op bestuurlijk niveau te begelei
den en de voortgang ervan op
de voet te volgen en zonodig te
stimuleren.
Begonnen werd met een inven
tarisatie van de toestand van de
hoogwaterkeringen in het betref
fende gebied. Op een paar
detailkwesties na is deze inven
tarisatie klaar. Verwacht wordt
dat de thans ter beschikking
staande gegevens voldoende
nauwkeurig zijn om er bestek
ken voor dijkverzwaringen op te
kunnen baseren.
De bestekken worden in overleg
met de betrokken waterschap
pen opgemaakt door het Bouw
bureau. De aanbesteding en
gunning van de bestekken ge
schiedt door het hoofd van het
bureau. De grondverwerving en
de daarbij te pas komende
schadeloosstellingen en ont
eigeningen verlopen volgens
een speciale procedure. Het
Rijk belast zich met deze taak,
en draagt het aangekochte na
voltooiing der werken tegen de
formele koopsom van f 1,- over
aan de waterschappen.
Het grondmechanisch onderzoek
voor de werken die nog in 1975
worden uitgevoerd, is gereed.
Op het ogenblik is onderzoek
gaande voor die dijkvakken die
in 1976 zullen worden verhoogd.
We geven een opsomming van
223