-iV J) groot aantal consequenties met zich brengen, die meestal ingrijpend zijn en moeilijk te voorzien, laat staan te voorspellen. Het woord onzekere benadrukt dat de keuzes over het algemeen gemaakt worden op grond van on volledige informatie, tussen alternatieven die feitelijk nog niet bestaan en waarvan de ge volgen, als ze al zouden optreden, alleen in de onbekende toekomst zullen plaatsvinden. Dit houdt in dat de alternatieven niet uitslui tend moeten worden vergeleken met het oog op de verwachte gevolgen, maar ook met betrekking tot het risico dat ze foutief ge kozen zijn. Om niet te abstract te worden zullen we aan de hand van een voorbeeld enkele karakte ristieke trekken van de beleidsanalyse belich ten. Veronderstel dat een zeker budget is uitgetrokken voor de verbetering van de De elementen van het beslissingsraamwerk Bij de beleidsanalyse is het nuttig gebleken dergelijke beslissingen te behandelen in een raamwerk dat de volgende elementen omvat. Het doel, ofwel: wat willen we bewerkstel ligen. Het doel van de verkeersveiligheids- activiteiten zou evengoed het verkleinen van het aantal dodelijke verkeersongevallen kunnen zijn, als het verkleinen van de totale kosten die door ongelukken aan de gemeen schap worden berokkend. De alternatieven, dat zijn de wegen waarlangs wij onze doelstelling verwachten te bereiken. Enkele voorbeelden uit de sfeer van de verkeersveiligheid zijn: lagere snelheidsgrenzen, het aanbrengen van betere veiligheidsgordels, en het sneller beschikbaar maken van ziekenauto's. A 7 Km 10 min (5-50) vliegveld veelbelovende alternatieven alternatieven in volgorde A3 h rAl a2 effecten a2 ai modellen A3 As kosten (-) a4 a4 A5 C 10 km voorspelling het criterium 20 min (19-21) verkeersveiligheid. Hoewel een groot aantal verkeersveilig heidsprog ram ma's aantrekkelijk lijken, kunnen ze niet allemaal volledig wor den uitgevoerd. Dat plaatst de bestuurder die de verkeersveiligheid behartigt, voor een moeilijke keuze: welke activiteiten op ver- keersveiligheidsgebied moeten er worden ondernomen, en tot welk bedrag? Meer ver lichting op de grote wegen? Verhoogde con trole op het naleven van de verkeersregels? Verbetering van de rijvaardigheid? Het is duidelijk dat de bestuurder zijn budget zo zal willen verdelen onder de elkaar aanvullende en beconcurrerende alternatieven dat hij het grootste rendement aan verkeersveiligheid krijgt voor zijn beperkte geldelijke middelen. Maar hoe moet hij dit aanpakken? Welke middelen moet hij aanwenden, en welke fac toren zou hij in overweging moeten nemen? Fig. 1. Wat is de beste weg naar het vliegveld? Fig. 2. Elementen van het beslissingsraamwerk Fig. 3. De plaats van de be leidsanalyse in het besluit vormingsproces 168

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 6