-iV
J)
groot aantal consequenties met zich brengen,
die meestal ingrijpend zijn en moeilijk te
voorzien, laat staan te voorspellen. Het woord
onzekere benadrukt dat de keuzes over het
algemeen gemaakt worden op grond van on
volledige informatie, tussen alternatieven die
feitelijk nog niet bestaan en waarvan de ge
volgen, als ze al zouden optreden, alleen in
de onbekende toekomst zullen plaatsvinden.
Dit houdt in dat de alternatieven niet uitslui
tend moeten worden vergeleken met het oog
op de verwachte gevolgen, maar ook met
betrekking tot het risico dat ze foutief ge
kozen zijn.
Om niet te abstract te worden zullen we aan
de hand van een voorbeeld enkele karakte
ristieke trekken van de beleidsanalyse belich
ten. Veronderstel dat een zeker budget is
uitgetrokken voor de verbetering van de
De elementen van het beslissingsraamwerk
Bij de beleidsanalyse is het nuttig gebleken
dergelijke beslissingen te behandelen in een
raamwerk dat de volgende elementen omvat.
Het doel, ofwel: wat willen we bewerkstel
ligen. Het doel van de verkeersveiligheids-
activiteiten zou evengoed het verkleinen van
het aantal dodelijke verkeersongevallen
kunnen zijn, als het verkleinen van de totale
kosten die door ongelukken aan de gemeen
schap worden berokkend.
De alternatieven, dat zijn de wegen waarlangs
wij onze doelstelling verwachten te bereiken.
Enkele voorbeelden uit de sfeer van de
verkeersveiligheid zijn:
lagere snelheidsgrenzen, het aanbrengen van
betere veiligheidsgordels, en het sneller
beschikbaar maken van ziekenauto's.
A 7 Km
10 min (5-50)
vliegveld
veelbelovende
alternatieven
alternatieven
in volgorde
A3 h
rAl
a2
effecten
a2
ai
modellen
A3
As
kosten (-)
a4
a4
A5
C 10 km
voorspelling
het criterium
20 min (19-21)
verkeersveiligheid. Hoewel een groot aantal
verkeersveilig heidsprog ram ma's aantrekkelijk
lijken, kunnen ze niet allemaal volledig wor
den uitgevoerd. Dat plaatst de bestuurder die
de verkeersveiligheid behartigt, voor een
moeilijke keuze: welke activiteiten op ver-
keersveiligheidsgebied moeten er worden
ondernomen, en tot welk bedrag? Meer ver
lichting op de grote wegen? Verhoogde con
trole op het naleven van de verkeersregels?
Verbetering van de rijvaardigheid? Het is
duidelijk dat de bestuurder zijn budget zo zal
willen verdelen onder de elkaar aanvullende
en beconcurrerende alternatieven dat hij het
grootste rendement aan verkeersveiligheid
krijgt voor zijn beperkte geldelijke middelen.
Maar hoe moet hij dit aanpakken? Welke
middelen moet hij aanwenden, en welke fac
toren zou hij in overweging moeten nemen?
Fig. 1. Wat is de beste weg
naar het vliegveld?
Fig. 2. Elementen van het
beslissingsraamwerk
Fig. 3. De plaats van de be
leidsanalyse in het besluit
vormingsproces
168