or route C blijkt de 'beste' de 'meest voor- telbare of betrouwbare' te betekenen, dit eenvoudige probleem is het al moeilijk n te beslissen welke betekenis van 'beste' arkelijk de beste is. In complexe problemen aarbij toch bijna altijd het vinden van de este' manier om iets te doen wordt gezocht, het in het algemeen zeer moeilijk om te opalen wat het 'beste' moet betekenen. Het ote belang van die precisering echter blijkt middellijk wanneer we ons realiseren dat n verschillende keus bij het bepalen van de -■elstelling over het algemeen leidt tot een rschillende volgorde van de alternatieven. s bijvoorbeeld het minimaliseren van het ntal dodelijke ongevallen als doel wordt kozen, kunnen we hoge prioriteit geven aan I t verminderen van ongelukken waarbij een to van de weg af rijdt, omdat die ongeluk- n over het algemeen zeer ernstig zijn. Staat hter als doel het minimaliseren van de ateriële schade voorop, dan moeten we ïge prioriteit geven aan het verminderen n zogenaamde blikschadeongelukken; deze n namelijk zeer talrijk, i Ifs wanneer de juiste doelen zijn geïdentifi- erd, blijft er een moeilijk deel van de pro- I jemstelling over: het begrenzen van de alyse. Dit omvat de beslissing welke factoren i de beschouwing betrokken moeten worden e hoe gedetailleerd. Het verwaarlozen van be- l ïgrijke factoren kan immers tot oorzaak heb- n dat de analyse tot onjuiste conclusies leidt, wijl het opnemen van onbelangrijke factoren i overbodige details ertoe kan leiden dat de analyse in het geheel niet of niet tijdig tot c nclusies leidt. Ter illustratie noemen we ïkele - maar niet alle - begrenzingen die I t probleem om de beste weg naar het 1 egveld te vinden omvatte. In de eerste l aats was de belangrijke mogelijkheid ver- aarloosd dat de reiziger gebruik maakt van t openbaar vervoer. Ook het aantal restau- nts langs de routes werd verwaarloosd, ndat dit gegeven geen rol speelt bij zo'n jrte reis. Ten derde werd het effect van het eer op de reistijden verwaarloosd als een erbodig detail. ons aanvankelijke voorbeeld, de verkeers- eiligheid, zouden de verschillende alterna- even gevolgen kunnen hebben voor totaal erschillende sectoren van de maatschappij, oever moeten we deze effecten volgen? arhoging van de wegenbelasting bijvoor- eeld kan effect hebben op het gemak waar- ee van de auto gebruik wordt gemaakt en entengevolge op de verdeling tussen de rit en per auto, bus en trein. In welke mate oeten we nu het gehele transportsysteem in onze analyse betrekken? Meer medische noodhulp voor slachtoffers van verkeersonge lukken, een ander voorbeeld, zou de vraag naar dokters en ziekenhuisbedden kunnen vergroten. In welke mate moeten we om deze reden het gehele medische systeem in de analyse betrekken? De expliciete behandeling van de onzekerheid Aangezien belangrijke beslissingsproblemen in het algemeen betrekking hebben op de toekomst houden zij ook grote onzekerheden in. De beleidsanalyse moet bij dergelijke pro blemen voorzien in de expliciete behandeling van de onzekerheid. Dit kan op verscheidene manieren. Zo kan men zijn visie op deze onzekerheden vastleggen in een 'scenario'. Een scenario is de beschrijving van een hypothetische toekomstige toestand in de wereld. Het scenario tracht uitsluitend die factoren in de beschouwing te betrekken, die de kosten of het effect van een alternatief in belangrijke mate beïnvloeden. Dergelijke factoren kunnen zowel de vooruitgang in de wetenschap en de schaarsheid van hulpbron nen zijn als de houding van mensen of de politiek en de economie van hele staten. Het komt vaak voor dat in een analyse een paar sleutelparameters zitten over de waarde waarvan een bijzonder grote onzekerheid bestaat. In plaats van de gemiddelde waarde voor deze parameters kan de analist dan achtereenvolgens verschillende waarden in voeren; een hoge, een gemiddelde en een lage waarde. Hij dient dan vervolgens na te gaan hoe gevoelig het resultaat, de volgorde van de alternatieven is voor variaties in de onzekere parameters. Deze werkwijze staat bekend als de gevoeligheidsanalyse. Het al ternatief dat er als beste uitkomt bij deze gevoeligheidsanalyse wordt de dominante oplossing genoemd. Ondubbelzinnige domi nantie is een karakteristiek waar de analist vanzelfsprekend altijd naar zoekt, maar in complexe problemen komt ze zelden voor. De analyse van onvoorziene omstandigheden (contingency analysis) gaat na hoe de volg orde van de beschouwde alternatieven wordt, wanneer een belangrijke verandering in de doelstelling, de criteria, of het scenario op treedt. In ons verkeersveiligheidsprobleem zou het verleggen van het doel van het minimaliseren van het aantal dodelijke onge vallen naar het minimaliseren van de totale kosten van de ongelukken waarschijnlijk verandering brengen in de volgorde van de alternatieven. 171

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 9