De belastingen op de stormvloedkering W nneer we de belastingen willen beschou wt t die optreden op een stormvloedkering in de nond van de Oosterschelde, dan dienen we ons te realiseren dat deze kering gebouwd me ;t worden in een omgeving die voorname- lijt bestaat uit zand. Dit zand is door zijn lo: e pakking soms niet alleen een onbe- trc wbaar funderingsmateriaal, maar het kan on er invloed van stroom en golfwerking bo endien gemakkelijk worden verplaatst. Na bepaling van de belastingen op het kU' stwerk zullen we ook moeten nagaan of he mogelijk is, die belastingen naar de on ergrond over te brengen zonder dat er gr e vervormingen of verplaatsingen van het ku stwerk ontstaan, dus zonder dat het zijn sta oiIiteit verliest. Bovendien zal er voor moeten worden gezorgd dat de bodem niet op een onaanvaardbare manier wordt uitge- sc uurd. We zullen dit steeds in gedachten mc eten houden wanneer we in het nu volgen de ie golf-, stroom- en waterstandcondities be. chouwen waaronder het kunstwerk zal wc den gebouwd, en waaronder het moet fu etioneren. We behandelen eerst de golf- be veging. In /orige Berichten is het belang van het gc onderzoek voor het ontwerpen van de st mvloedkering al enkele malen naar voren gc racht. Reeds sinds geruime tijd wordt ten b. oeve van de afsluitingswerken getracht m ;r inzicht te verkrijgen in de golfbeweging, zc el ter plaatse van de damtracés van de D tawerken als zeewaarts ervan. In eerste in antie werd vooral gebruik gemaakt van de gc -amplitude-schrijver als meetinstrument. D instrument levert een registratie van de g< ibeweging, waaruit de kenmerkende golf- hc igte kan worden afgeleid. In een later stadium werd de elektrische stappenbaak ingevoerd, die zijn metingen per radio over seint naar een ontvangststation op de wal. Daar wordt het signaal geregistreerd op een ponsband, waardoor het geschikt wordt voor mechanische verwerking. Met de stappen baak kan zeer actuele en zeer gedetailleerde kennis van de golfbeweging worden verkregen. Deze golfgegevens werden aanvankelijk vooral verzameld ten behoeve van het vast stellen van de werkbaarheid van varend en drijvend materieel, zowel tijdens de voor bereiding als tijdens uitvoering van de oor spronkelijk voorgenomen volledige afsluiting van de Oosterschelde. Bovendien kon met behulp van statistische verwerking uit de verkregen golfgegevens enigszins worden afgeleid welke golfomstan- digheden zich zouden voordoen tijdens de maatgevende storm. Op deze wijze zou het dus mogelijk zijn om de ontwerpcondities met betrekkking tot de golfbeweging te bepalen. Als gevolg van de nieuwe studieopdracht naar de mogelijkheid om een stormvloedkering te bouwen in de Oosterschelde was het echter noodzakelijk om aanvullend golfonderzoek te verrichten. Dit onderzoek richtte zich vooral op een aantal facetten van de caissonplaatsin gen en op de ontwerpeisen van de storm vloedkering. Al bij het begin van de studie naar de storm vloedkering bleek het noodzakelijk, meer gedetailleerde kennis ten aanzien van de golfbeweging te verkrijgen. Zeer waarschijn lijk zou bij de bouw van de kering gebruik worden gemaakt van betrekkelijk grote werk schepen en van caissons. Het was daarbij noodzakelijk, van te voren te kunnen bepalen gedurende welk deel van de tijd het in een 301

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1976 | | pagina 7