De belastingen op de
stormvloedkering
W nneer we de belastingen willen beschou
wt t die optreden op een stormvloedkering in
de nond van de Oosterschelde, dan dienen
we ons te realiseren dat deze kering gebouwd
me ;t worden in een omgeving die voorname-
lijt bestaat uit zand. Dit zand is door zijn
lo: e pakking soms niet alleen een onbe-
trc wbaar funderingsmateriaal, maar het kan
on er invloed van stroom en golfwerking
bo endien gemakkelijk worden verplaatst.
Na bepaling van de belastingen op het
kU' stwerk zullen we ook moeten nagaan of
he mogelijk is, die belastingen naar de
on ergrond over te brengen zonder dat er
gr e vervormingen of verplaatsingen van het
ku stwerk ontstaan, dus zonder dat het zijn
sta oiIiteit verliest. Bovendien zal er voor
moeten worden gezorgd dat de bodem niet
op een onaanvaardbare manier wordt uitge-
sc uurd. We zullen dit steeds in gedachten
mc eten houden wanneer we in het nu volgen
de ie golf-, stroom- en waterstandcondities
be. chouwen waaronder het kunstwerk zal
wc den gebouwd, en waaronder het moet
fu etioneren. We behandelen eerst de golf-
be veging.
In /orige Berichten is het belang van het
gc onderzoek voor het ontwerpen van de
st mvloedkering al enkele malen naar voren
gc racht. Reeds sinds geruime tijd wordt ten
b. oeve van de afsluitingswerken getracht
m ;r inzicht te verkrijgen in de golfbeweging,
zc el ter plaatse van de damtracés van de
D tawerken als zeewaarts ervan. In eerste
in antie werd vooral gebruik gemaakt van de
gc -amplitude-schrijver als meetinstrument.
D instrument levert een registratie van de
g< ibeweging, waaruit de kenmerkende golf-
hc igte kan worden afgeleid. In een later
stadium werd de elektrische stappenbaak
ingevoerd, die zijn metingen per radio over
seint naar een ontvangststation op de wal.
Daar wordt het signaal geregistreerd op een
ponsband, waardoor het geschikt wordt voor
mechanische verwerking. Met de stappen
baak kan zeer actuele en zeer gedetailleerde
kennis van de golfbeweging worden verkregen.
Deze golfgegevens werden aanvankelijk
vooral verzameld ten behoeve van het vast
stellen van de werkbaarheid van varend en
drijvend materieel, zowel tijdens de voor
bereiding als tijdens uitvoering van de oor
spronkelijk voorgenomen volledige afsluiting
van de Oosterschelde.
Bovendien kon met behulp van statistische
verwerking uit de verkregen golfgegevens
enigszins worden afgeleid welke golfomstan-
digheden zich zouden voordoen tijdens de
maatgevende storm. Op deze wijze zou het
dus mogelijk zijn om de ontwerpcondities met
betrekkking tot de golfbeweging te bepalen.
Als gevolg van de nieuwe studieopdracht naar
de mogelijkheid om een stormvloedkering te
bouwen in de Oosterschelde was het echter
noodzakelijk om aanvullend golfonderzoek te
verrichten. Dit onderzoek richtte zich vooral
op een aantal facetten van de caissonplaatsin
gen en op de ontwerpeisen van de storm
vloedkering.
Al bij het begin van de studie naar de storm
vloedkering bleek het noodzakelijk, meer
gedetailleerde kennis ten aanzien van de
golfbeweging te verkrijgen. Zeer waarschijn
lijk zou bij de bouw van de kering gebruik
worden gemaakt van betrekkelijk grote werk
schepen en van caissons. Het was daarbij
noodzakelijk, van te voren te kunnen bepalen
gedurende welk deel van de tijd het in een
301