- in totaal 83 stuks - worden stalen schuiven
gehangen, die onder normale omstandigheden
open staan, maar die bij stormvloed kunnen
worden gesloten.
Aanvankelijk was men van mening, dat de
stormvloedkering met een dubbel stel
schuiven zou moeten worden uitgerust, zoals
gebruikelijk bij kunstwerken in een belang
rijke waterkering.
Uit de technische studies en uit een uitge
voerde risico-analyse is evenwel gebleken
dat bij een stormvloedkering volgens de
pijlerconstructie, in het speciale geval van
de Oosterschelde, zonder enige concessie
op het punt van veiligheid kan worden
volstaan met een enkele kering.
Het in het eindrapport voorgelegde plan gaat
uit van een compartimentering volgens model
C3-Kanaal door Zuid-Beveland, overeen
komstig de beslissing van de Regering van
december 1975. Dit compartimenteringsmodel
voorziet in de aanleg van een dam tussen
St.-Philipsland en de Grevelingendam - de
zogenaamde Philipsdam -, een dam tussen
Zuid-Beveland en Tholen - de zogenaamde
Oesterdam en het verbeteren van het
Kanaal door Zuid-Beveland.
Met de bouw van de stormvloedkering is na; r
raming een bedrag gemoeid van f2910 mil
joen. De compartimentering vraagt een
bedrag van f 1175 miljoen en de benodigde
partiële dijkverhoging een bedrag van
f 180 miljoen.
Vergeleken met de kosten van de afsluiting
volgens het oorspronkelijke Deltaplan
- totaal f 1550 miljoen - is het nieuwe plan
f2715 miljoen duurder. Deze bedragen zijn
gebaseerd op het prijspeil van begin 1976.
Wordt het toegestane bedrag van f 1750 mil
joen eveneens omgerekend naar het prijspe
van begin 1976, dan wordt dat f2135 miljoen
Vermeerderd met de toegestane afwijking
van 20% levert dit een bedrag op van
f2562 miljoen. De meerdere kosten van het
nieuwe plan overschrijden dit bedrag dus
met f 153 miljoen. In het bedrag van
f2910 miljoen is buiten het gebruikelijke
percentage voor onvoorzien een extra bedrag
voor onvoorzien van f 130 miljoen opgevoerc
omdat het hier een constructie betreft die
valt buiten het directe ervaringsveld van de
tot op heden uitgevoerde waterbouwkundige
werken. Laat men dit bedrag buiten beschou
wing, dan kost het nieuwe plan derhalve
358