Het ijsonderzoek voor de Oosterschelde De uitvoering der Deltawerken heeft onder meer ook gevolgen voor de ijstoestanden op de Zeeuwse stromen. De werken die al uitgevoerd werden, hebben niet nagelaten de situatie in dit opzicht te beïnvloeden en de verdere uitvoering zal die effecten nog merkbaarder maken. Als onderdeel van de studie naar de afsluiting van de Ooster schelde werd derhalve ook een onderzoek ingesteld naar de ijsvorming en de ijsbewe- ging op dit estuarium. De uitkomsten van dit onderzoek onder andere dienen als rand voorwaarden inzake de ijsbelasting voor het ontwerp van de stormvloedkering. Aanvankelijk waren het vrijwel uitsluitend het ontwerp van de stormvloedkering in de mond van de Oosterschelde en de toekomstige bedrijfsvoering ermee die het wenselijk maakten bijtijds te kunnen beschikken over een redelijk gefundeerde verwachting omtrent de kans op ijsvorming en omtrent zowel de frequentie als de omvang van het optreden van ijs en de ijsbelasting, die daarvan dan het gevolg zou zijn. Gefundeerde uitspraken over de ijstoestand zijn daarnaast evenwel ook van belang voor de scheepvaart en de visserij in dit gebied. Tenslotte komt studie van de ijsvorming ook te pas bij het onderzoek dat wordt gedaan naar klimatologische en hydronautische veranderingen en de daarbij betrokken milieuaspecten, ten gevolge van de uitvoering van het Deltaplan. De meeste van de door het onderzoek verkregen inzichten gelden niet alleen voor de Oosterschelde en de stromen die er één systeem mee uitmaken, maar ook voor de Westerschelde. Het is vanzelfsprekend dat de ijsbelasting op de constructie in direct verband staat met het mogelijk optreden van ijsvorming in het beschouwde gebied. De constructie zelf of de bedrijfsvoering ermee kunnen ijsbezwaar ondervinden - onder andere als gevolg van directe ijskrachten op de constructie elementen, zoals thermische ijsuitzetting en ce statische en dynamische druk van ijsschotse 1 of ijsvelden. Echter, de oorzaak van het ijsbezwaar kan ook gelegen zijn in het vastvriezen van beweegbare onderdelen of in ijsaangroei ten gevolge van waterstand variaties en golven. Tenslotte kan ook de opeenstapeling van ijs in de openingen de beweging van de schuiven bemoeilijken en de afvoer van water en ijs belemmeren. Wanneer men nu wil bepalen met welke ijstoestand rekening moet worden gehouden bij het ontwerp dan dient men allereerst de gewenste levensduur van de constructie vast te stellen. Verder moet rekening worden gehouden met eventuele wijzigingen in de klimatologische en nautische omstandigheden van het beschouwde gebied. Voor een ontwerper van waterbouwkundige constructies is het vaak zeer moeiijk de relatie tussen de ijstoestanden en de daaruit resulterende ijsbelasting vast te leggen. Dit i; ook het geval bij de Oosterschelde. De ijstoestand op de Oosterschelde is namelijk onvoldoende bekend. Er zijn wel waarnemingen gedaan, maar over een zeer beperkte periode. Er bestaat ook geen juist inzicht in de vraag hoe de ijstoestand door waterbouwkundige ingrepen wordt beïnvloed. De volgende belemmering bestaat daarin dat er geen gegevens zijn omtrent de dikte en eigenschappen van het ijs dat op de 396

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1976 | | pagina 46