berekend vanaf 1 januari 1976. Hier zijn dus de investeringen die in de afgelopen twee jaar zijn gedaan niet bij inbegrepen; wel is rekening gehouden met nog lopende verplich tingen. Alle kosten zijn uitgedrukt in guldens van eind 1975. De bouwkosten in het piekjaar (1980) geven een indruk van de betekenis van elk alternatief voor de begroting. De storm vloedkering vereist in alle opzichten de hoogste kosten; afsluiting van de Ooster- schelde de minste. Iets soortgelijks geldt voor het totale werkgelegenheidseffect als gevolg van de uitvoering der werken; ook daar scoort de bouw van de stormvloedkering het maximum en de afsluiting het minimum. Bij de bouw van een stormvloedkering wordt de werk gelegenheid het meest gestimuleerd in de metaalsector. Bij de andere alternatieven wordt vooral de werkgelegenheid in de grond- en waterbouw sector bevorderd. Niet onvermeld mag de verbetering blijven van de internationale concurrentiepositie van Nederland op het gebied van waterbouwkundige werken, als gevolg van de toegenomen know how die gepaard gaat met de bouw van een storm vloedkering. Beleidsanalyse Hierna wordt uitvoeriger ingegaan op de methodes waarmee de alternatieven zijn geanalyseerd, en komen de verschillende inhoudelijke aspecten van het keuzeprobleem breder aan de orde. De beleidsanalyse, die voor de beoordeling van de Oosterscheldekwestie in samenwerking met de Rand Corporation uit Santa Monica (V.S.) is opgesteld, biedt een systematische verkenning van de consequenties die het nemen van een bepaalde beslissing inzake de Oosterschelde heeft voor allerlei aspecten van de samenleving. Beleidsanalyse, zo definieerden we al eerder (Bericht 74, november 1975), is een onderzoek dat als doel heeft steun te geven bij het kiezen van het meest gewenste uit een reeks complexe alternatieven onder onzekere randvoorwaar den. Uit deze definitie kan allereerst worden afgeleid dat de beleidsanalyse geen exacte wetenschappelijke methode is, en zelfs geen automatisch werkend beslissingsmecha nisme. Slechts streeft ze er naar de beslisser een betere keuze te laten doen dan zonder analyse mogelijk is. De beleidsanalyse is dan ook geen medicijn voor tekortkomingen in de openbare besluitvorming. Wel kan ze dienen om een formele orde aan te brengen in een probleemstelling. Maar al te dikwijls is een probleem moeilijk beslisbaar omdat het slecht gedefinieerd is, omdat men moet werken met onvolledige gegevens en theorieën en bovenal met een zeer onzekere toekomst. De complexiteit van de problemen vraagt bovendien veelal vorming van een multidisciplinair team, zodat beleidsanalyse als formeel hulpmiddel dan onontbeerlijk wordt. Aan de toepassing van de beleids analyse inzake de Oosterscheldeproblematiek kleven nog vele onvolkomenheden. Niet alleen was er onvoldoende tijd om de door Rand aangedragen technieken uitputtend te behan delen; ook de presentatie en organisatie van de informatie kan aanzienlijk worden ver beterd. Het doel van de werken in de Oosterschelde is primair Zeeland veiligheid te geven. Daarnaast dient er voor gezorgd te worden dat de kosten - in brede zin, dus ook de gevolgen voor het natuurlijk milieu, de visserij, enzovoort - zo beperkt mogelijk blijven. Om dit doel te bereiken zijn er verschillende mogelijkheden, alternatieven genoemd, leder alternatief bestaat uit een groot aantal componenten, waardoor er vele alternatieven mogelijk zijn. In dit geval bijvoorbeeld stormvloedkeringen met door- laatopeningen van verschillende grootte, gecombineerd met verschillende wijzen van compartimentering. De consequenties van de alternatieven op een groot aantal gebieden worden effecten genoemd. Gezien de veelheid van mogelijke combinaties is beperking nodig tot enkele karakteristieke alternatieven. In deze beleidsanalyse zijn slechts de hoofd alternatieven A3, C3 en D4 onderzocht. Elke voorspelling gaat uit van zekere veronder stellingen of aannamen. De beleidsanalyse bevordert de objectiviteit doordat de gebruiker gedwongen wordt zijn vooronderstellingen expliciet te maken. Er moeten aannamen worden gedaan, bijvoorbeeld inzake het bezwijkmechanisme van een dijk, inzake de subcompartimentering van het Zoommeer en inzake de gevolgen van sedimentatie op de kweekpercelen voor de mossel- en oester- produktie. Naast deze veronderstellingen is een ander soort veronderstellingen, namelijk over de ontwikkelingen in onze samenleving, van even groot belang. Dergelijke veronder stellingen kan men vastleggen in een scenario, dat dan de beschrijving is van een hypothetische toekomstige toestand in de wereld. In een scenario worden uitsluitend die factoren beschreven die de kosten of het effect van een alternatief in belangrijke mate beïnvloeden. Ook wanneer de effecten van de alternatieven op de verschillende gebieden 416

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1976 | | pagina 10