\olkerak. Een criterium voor de mate waarin c 3 alternatieven de verkeersstroom beïn- oeden, zijn ae gekapitaliseerde kosten voor ce Nederlandse bedrijven. De toegevoegde aarde is bij de binnenscheepvaart namelijk ceen bruikbare maatstaf voor het analyseren v an de effecten van de alternatieven. Als scenario voor de verkeersstromen zijn be- :aande prognoses voor de binnenscheepvaart cebruikt die onder andere zijn gebaseerd t p nationale en internationale economische c ntwikkelingen. I ij elk alternatief verschilt het aantal sluizen, t n de lengte van de vaarroutes; ook de c etijden en de stromingen zullen als gevolg an de Deltawerken telkens anders zijn. \erschillen in deze factoren veroorzaken \3rschillen in kosten van het goederen- t ansport per binnenschip. Vermenigvuldiging van deze kosten per schip met het aantal vaartuigen geeft de totale kosten van de binnenvaart per jaar op elke route. Optelling van de kosten per route levert de totale kosten bij C3, D4 en A3. Van deze totale kosten komt 27% voor rekening van Neder landse bedrijven. (Zie scorekaart 8). Recreatie en ruimtelijke inrichting De alternatieven leveren verschillen op in bruikbare strand- en oeverlengte, visstand en aantal ligplaatsen voor recreatievaartuigen. Ook de getijbeweging zal van invloed zijn op de ontwikkeling van de recreatie, en ook die zal onder invloed van het gekozen alternatief geheel verschillend zijn. (Scorekaart 9). De belangrijkste recreatievormen in het Deltagebied zijn de strand- en oeverrecreatie, LAADVERMOGEN IN MLN. TON VOLKERAK SLUIZEN SLUIS KATS KAN.DOOR WALCHEREN SCHELDE - RIJNVERBINDING KAN. DOOR Z. BEVELAND KREEKRAK SLUIZEN 435

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1976 | | pagina 29