1
I
if
r1
mm
DAMAANZET NOORD BEVELAND
NOORDLAND
NEELTJE JANS
150
+100
-50
-100
-150
-200
-250
-300
-350
-400
-450 -
38 x 40 m 1520 n
SLUITGAT ROOMPOT
PLEISTOCEEN
18 x 40m 720rr
SLUITGAT SCHAAR VAN ROGGE! P
INGRAVING
DREMPELHOOGTE 11.500m* PROFIEL
DREMPELHOOGTE 20.000mZ PROFIEL
plaatsen. Tussen die pijlers worden daarna
de schuiven ingehangen die de eigenlijke
kering vormen. Over de pijlers wordt een
wegverbinding aangelegd.
De belangrijkste ontwerp- en uitvoerings
problemen in verband met het ontwerp
'caissons op staal' hebben te maken met de
activiteiten in de geulen zelf. Aan de bouw
van caissons in bouwdokken zijn bijvoorbeeld
aanzienlijk minder problemen verbonden dan
aan het laagsgewijs opstorten van een drem
pel. Met name de natuurlijke zandbeweging
in de geulen kan de drempelopbouw ver
storen, waardoor onzekerheid ontstaat
omtrent de bereikbare kwaliteit van de
fundering.
Bij het plaatsen van putten speelt de zand
beweging in veel mindere mate een rol. Wel
moeten voor een puttenfundering werk
methoden worden toegepast die men onder
zulke omstandigheden van golf en stroom nog
nooit heeft gebruikt. Ook het materieel dat
men daarbij nodig heeft is nieuw en er
bestaat nog geen ervaring mee.
Onderzocht is, welke invloed het heeft op het
ontwerp, de veiligheidsaspecten en de
kosten, wanneer men de stormvloedkering
uitrust met een enkel dan wel een dubbel stel
afsluitmiddelen.
De onderzoekingen hebben geleid tot de
volgende conclusies. Vóór alles moet gesteld
worden dat de gepresenteerde oplossingen
alle drie vanwege de krap toegemeten studie
tijd het karakter hebben van voorontwerpen,
waarvan de belangrijkste aspecten zijn
verkend, maar waarvan niet alle facetten tot
in detail zijn onderzocht. Bovendien is er geen
gelegenheid geweest om de ontwerpen te
optimaliseren. Verder is komen vast te staan
dat de voorkeur uit gaat naar het ontwerp met
pijlers op putten omdat de ontwerp- en
uitvoeringsproblemen oplosbaar worden
geacht ondanks het feit dat met de uitvoering
van een dergelijke constructie weinig
ervaring bestaat; omdat deze kering in 1985
bedrijfsgereed kan zijn; en tenslotte omdat
de kosten ervan van dezelfde orde van
grootte of lager zijn dan die van de beide
andere varianten. De kosten van een storm
vloedkering met een enkel stel afsluit
middelen waarmede een gemiddeld getij van
2,3 m bij Yerseke gerealiseerd kan worden,
bedragen f2,9 miljard. Een kering met een
dubbel stel schuiven is f 0,5 miljard duurder.
Alhoewel de belangrijkste aan de pijler
oplossing verbonden technische problemen
in het voorontwerp zijn onderkend, zal nog
nader onderzoek nodig zijn, voor men met de
uitvoering kan beginnen. In de planning zijn
zes tot negen maanden beschikbaar voor
nadere bestudering van de meest kritische
werkonderdelen. Tijdens de uitvoering van
het werk kunnen minder kritische aspecten
nader worden onderzocht.
In verband met de schaal van het werk is
verder een noodzakelijk geachte reserve
in de uitvoeringsduur van een half a één jaar
voorzien.
Het verdient ernstige overweging de kering
slechts te voorzien van een enkel stel
schuiven. Mocht één of meer dan één schuif
weigeren dan komt toch de standzekerheid
van de kering niet in gevaar en ook de
waterstand op het bekken blijft dan binnen
aanvaardbare grenzen. De veiligheid van het
aanliggende gebied komt dus nooit in het
gedrang. De toepassing van één stel afsluit
middelen verhindert overigens niet dat de
446