1 I if r1 mm DAMAANZET NOORD BEVELAND NOORDLAND NEELTJE JANS 150 +100 -50 -100 -150 -200 -250 -300 -350 -400 -450 - 38 x 40 m 1520 n SLUITGAT ROOMPOT PLEISTOCEEN 18 x 40m 720rr SLUITGAT SCHAAR VAN ROGGE! P INGRAVING DREMPELHOOGTE 11.500m* PROFIEL DREMPELHOOGTE 20.000mZ PROFIEL plaatsen. Tussen die pijlers worden daarna de schuiven ingehangen die de eigenlijke kering vormen. Over de pijlers wordt een wegverbinding aangelegd. De belangrijkste ontwerp- en uitvoerings problemen in verband met het ontwerp 'caissons op staal' hebben te maken met de activiteiten in de geulen zelf. Aan de bouw van caissons in bouwdokken zijn bijvoorbeeld aanzienlijk minder problemen verbonden dan aan het laagsgewijs opstorten van een drem pel. Met name de natuurlijke zandbeweging in de geulen kan de drempelopbouw ver storen, waardoor onzekerheid ontstaat omtrent de bereikbare kwaliteit van de fundering. Bij het plaatsen van putten speelt de zand beweging in veel mindere mate een rol. Wel moeten voor een puttenfundering werk methoden worden toegepast die men onder zulke omstandigheden van golf en stroom nog nooit heeft gebruikt. Ook het materieel dat men daarbij nodig heeft is nieuw en er bestaat nog geen ervaring mee. Onderzocht is, welke invloed het heeft op het ontwerp, de veiligheidsaspecten en de kosten, wanneer men de stormvloedkering uitrust met een enkel dan wel een dubbel stel afsluitmiddelen. De onderzoekingen hebben geleid tot de volgende conclusies. Vóór alles moet gesteld worden dat de gepresenteerde oplossingen alle drie vanwege de krap toegemeten studie tijd het karakter hebben van voorontwerpen, waarvan de belangrijkste aspecten zijn verkend, maar waarvan niet alle facetten tot in detail zijn onderzocht. Bovendien is er geen gelegenheid geweest om de ontwerpen te optimaliseren. Verder is komen vast te staan dat de voorkeur uit gaat naar het ontwerp met pijlers op putten omdat de ontwerp- en uitvoeringsproblemen oplosbaar worden geacht ondanks het feit dat met de uitvoering van een dergelijke constructie weinig ervaring bestaat; omdat deze kering in 1985 bedrijfsgereed kan zijn; en tenslotte omdat de kosten ervan van dezelfde orde van grootte of lager zijn dan die van de beide andere varianten. De kosten van een storm vloedkering met een enkel stel afsluit middelen waarmede een gemiddeld getij van 2,3 m bij Yerseke gerealiseerd kan worden, bedragen f2,9 miljard. Een kering met een dubbel stel schuiven is f 0,5 miljard duurder. Alhoewel de belangrijkste aan de pijler oplossing verbonden technische problemen in het voorontwerp zijn onderkend, zal nog nader onderzoek nodig zijn, voor men met de uitvoering kan beginnen. In de planning zijn zes tot negen maanden beschikbaar voor nadere bestudering van de meest kritische werkonderdelen. Tijdens de uitvoering van het werk kunnen minder kritische aspecten nader worden onderzocht. In verband met de schaal van het werk is verder een noodzakelijk geachte reserve in de uitvoeringsduur van een half a één jaar voorzien. Het verdient ernstige overweging de kering slechts te voorzien van een enkel stel schuiven. Mocht één of meer dan één schuif weigeren dan komt toch de standzekerheid van de kering niet in gevaar en ook de waterstand op het bekken blijft dan binnen aanvaardbare grenzen. De veiligheid van het aanliggende gebied komt dus nooit in het gedrang. De toepassing van één stel afsluit middelen verhindert overigens niet dat de 446

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1976 | | pagina 40