Fig. 7. Doorsneden van de con- In de aldus gevormde schacht wordt nu s ruotie 'pijlers gefundeerd op onderwaterbeton aangebracht met een dikte PJtten' van 6 a 8 m, waarna de put tot 4 m vanaf de bovenkant van de betonrand wordt gevuld met zand of grind. Is het onderwaterbeton vol doende verhard, dan hangt de Catamaran een pijlerwand in de bouwkuip op die ook op een werksteiger in de werkhaven Schelphoek is geprefabriceerd. De bouwkuip wordt leeggepompt en aan de bovenzijde van de put wordt een gewapend-betonconstructie gemaakt, die voor de verbinding van put en pijler moet zorgen. De kuip wint men vervolgens terug. Nu is de onderbouw van een pijler gereed en kan de uit twee kokerliggers bestaande bovenbouw worden geplaatst. Deze liggers, waarvan de zwaarste 1200 ton weegt, worden aan de wal gefabriceerd en op een ponton DOORSNEDE A-A (PUT EN PIJLER) DOORSNEDE C-C (PULER EN SCHUIF) DOORSNEDE B-B (DORPELBALKEN EN BOVENROKERS) DOORSNEDE D"D (PUT) 449

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1976 | | pagina 43