De wegverbindingen over het Hellegatsplein In de maand juni van het afgelopen jaar werd het gedeelte van rijksweg 19 tussen de Haringvlietbrug en de overbrugging van het sluizencomplex in het Volkerak voor het verkeer opengesteld. Opnieuw was daarmee een fase afgerond in de uiteindelijke vorm geving van het Hellegatsplein, dat fungeert als knooppunt van de rijkswegen 18 en 19. Met de aanleg van dit wegenknooppunt middenin het water werd zo'n twintig jaar geleden een begin gemaakt. Maar het Hellegatsplein is niet met het oog op de wegen aangelegd. Het ging primair om de aanleg van een secundaire Deltadam; deze dam kon echter tevens dienen om een deel van de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden en van West-Brabant uit hun isolement te verlossen, dat wil zeggen, vanuit de Randstad gemakkelijk toegankelijk te maken. In 1957 kwam de werkhaven te Willemstad gereed, en daarna kon het werk aan de afdamming en aan de aanleg van het verkeerseiland een aanvang nemen. In 1958 en 1959 kwam de secundaire dam over de Hellegatsplaten klaar. Hij vormde een deel van de afsluiting tussen het Haringvliet en het Volkerak, maar tevens de ondergrond voor de aardebaan waarop aan de Flakkeese kant de toerit zou komen naar de brug bij Numansdorp over het Haringvliet. Aan de Haringvlietzijde van deze dam werd een tuimelkade gemaakt van zand bekleed met asfalt, met een kruinhoogte van N.A.P. 6,75 m, om de weg op N.A.P. 5,10 m te beschermen tegen hoge waterstanden en tegen opwaaiing zolang het Haringvliet nog niet afgesloten zou zijn. In 1964 werd op de aan de Volkerakzijde gelegen brede berm één hoofdrijbaan met twee rijstroken van asfaltbeton aangelegd, en een 5 m brede parallelweg van klinkers. In dat jaar kwam ook de brug over het Haringvliet gereed. De wegverbinding Hoekse Waard-Flakkee kon toen in gebruik worden genomen. Inmiddels was men begonnen met de bouw van twee schutsluizen in het Volkerak. Deze sluizen konden in 1967 worden opgeleverd. Twee jaar later werd de laatste caisson geplaatst in het resterende sluitgat. Zodra de caissons waren gesloten werd begonnen met het opspuiten van het Hellegatsplein. Toen daar in 1970 de asfalt wegen op waren uitgevoerd, kon de verbin ding met Brabant tot stand worden gebracht. Deze verbindingsweg, die later werd uitge breid tot een verkeersweg van 2x2 rijstroken en daarnaast een parallelweg, had destijds een bochtig tracé vanwege het feit dat hij liep over de zuidelijke ringdijk van de bouwput voor de inlaatsluis en de jachten- sluis. Er kwam een gelijkvloerse met stop lichten beveiligde T-aansluiting tot stand tussen deze weg en de eerder genoemde verbinding Hoekse Waard-Flakkee. Voor de definitieve tracés van de wegen werden intussen zoveel mogelijk de aardebanen aangelegd als deel van het opspuitwerk op het Hellegatsplein. De bedoeling was dat er uiteindelijk een driehoekig verkeersknooppunt op het eiland zou ontstaan met ongelijk vloerse kruisingen. Een 'snavelbek' heet dat verkeerstechnisch. De verbinding tussen de Hoekse Waard en Noord-Brabant - rijksweg 19 - was daarbij ontworpen als doorgaande weg, met een horizontale straal van 1500 m. Er zouden op het plein geen lokale aanslui tingen gemaakt worden. Alle recreatieve 502

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 28