verband met de bouw van de derde schutsluis. Hiertoe werd het verkeer ruim een jaar lang over drie bailybruggen geleid. Tegelijk werden een inlaatsluis en een jachtensluis gebouwd, de in rijksweg 19 gelegen overbrugging, en de eerder genoemde verkeerskokers. Om het verkeer zo weinig mogelijk hinder te laten ondervinden van de werkzaamheden en omgekeerd moest het verkeer verscheidene malen worden omgelegd. Om voldoende zand uit de zuidelijke ringdijk te kunnen vrijmaken en de continuïteit van de graafwerkzaamheden te verzekeren moest op een gegeven moment worden besloten om het verkeer in twee rich tingen door de zuidelijke verkeerskoker te laten rijden, waarvoor per richting één rijstrook beschikbaar was. Ondanks het bochtige tracé en spitsuur-intensiteiten van zo'n 1350 auto's per uur gaf dit geen moeilijk heden. Op 27 maart 1976 zou de eerste stremming van het verkeer over de Moerdijkbrug optreden door het plaatsen van een nieuw brugdeel. Te verwachten was dat dit een aanzienlijke vergroting van het verkeers aanbod op het plein ten gevolge zou hebben. Daarom is er - en met succes - naar gestreefd om voor die datum weer 2x2 rijstroken voor het verkeer te kunnen open stellen. Hiertoe werd de nieuwe oprit in de verbinding naar Brabant aangesloten op de reeds van asfalt voorziene overbrugging van de inlaat- en de jachtensluis. Nadien ging men verder met de afwerking en het asfalteren van de aardebaan van rijksweg 19 en de verbindingswegen in de richting van de Haringvlietbrug. De asfalt- constructie van de hoofdrijbanen bestaat uit twee lagen grindasfaltbeton, 8 en 6 cm dik, en een 4 cm dikke laag open asfaltbeton. De parallelwegen bestaan uit één laag grindasfaltbeton van 7 cm en een laag open asfaltbeton van 4 cm. In een later stadium zullen alle wegen nog van een toplaag worden voorzien. Daar na de doortrekking van rijksweg 19 alleen nog maar het verkeer van Brabant naar Flakkee en van Flakkee naar de Hoekse Waard en omgekeerd van de T-aansluiting gebruik zou maken, is ook deze aansluiting gereconstrueerd. Hiertoe was reeds eerder de parallelweg ter plaatse verlegd. Ook werd een herstelmoge lijkheid voor foutrijders ingebouwd. Deze T-aansluiting, ook weer van verkeerslichten voorzien, draagt overigens een tijdelijk karakter. Wanneer namelijk ook rijksweg 18 door het afgraven van de tuimelkade op de Hellegatdam tot 2 x 2 rijstroken kan worden verbreed en de twee nog te maken kunst werken op het Hellegatsplein kunnen worden gebouwd, kan deze T-aansluiting vervallen. Voor de bouw van het viaduct over rijksweg 18 is al bij voorbaat een slag gelegd in de verbindingsweg tussen de Hoekse Waard en Flakkee. 507

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 33