verband met de bouw van de derde schutsluis.
Hiertoe werd het verkeer ruim een jaar lang
over drie bailybruggen geleid. Tegelijk werden
een inlaatsluis en een jachtensluis gebouwd,
de in rijksweg 19 gelegen overbrugging, en
de eerder genoemde verkeerskokers.
Om het verkeer zo weinig mogelijk hinder te
laten ondervinden van de werkzaamheden en
omgekeerd moest het verkeer verscheidene
malen worden omgelegd. Om voldoende zand
uit de zuidelijke ringdijk te kunnen vrijmaken
en de continuïteit van de graafwerkzaamheden
te verzekeren moest op een gegeven moment
worden besloten om het verkeer in twee rich
tingen door de zuidelijke verkeerskoker te
laten rijden, waarvoor per richting één
rijstrook beschikbaar was. Ondanks het
bochtige tracé en spitsuur-intensiteiten van
zo'n 1350 auto's per uur gaf dit geen moeilijk
heden.
Op 27 maart 1976 zou de eerste stremming
van het verkeer over de Moerdijkbrug
optreden door het plaatsen van een nieuw
brugdeel. Te verwachten was dat dit een
aanzienlijke vergroting van het verkeers
aanbod op het plein ten gevolge zou hebben.
Daarom is er - en met succes - naar
gestreefd om voor die datum weer 2x2
rijstroken voor het verkeer te kunnen open
stellen. Hiertoe werd de nieuwe oprit in de
verbinding naar Brabant aangesloten op de
reeds van asfalt voorziene overbrugging van
de inlaat- en de jachtensluis.
Nadien ging men verder met de afwerking en
het asfalteren van de aardebaan van
rijksweg 19 en de verbindingswegen in de
richting van de Haringvlietbrug. De asfalt-
constructie van de hoofdrijbanen bestaat uit
twee lagen grindasfaltbeton, 8 en 6 cm dik,
en een 4 cm dikke laag open asfaltbeton.
De parallelwegen bestaan uit één laag
grindasfaltbeton van 7 cm en een laag open
asfaltbeton van 4 cm. In een later stadium
zullen alle wegen nog van een toplaag
worden voorzien.
Daar na de doortrekking van rijksweg 19
alleen nog maar het verkeer van Brabant naar
Flakkee en van Flakkee naar de Hoekse
Waard en omgekeerd van de T-aansluiting
gebruik zou maken, is ook deze aansluiting
gereconstrueerd.
Hiertoe was reeds eerder de parallelweg ter
plaatse verlegd. Ook werd een herstelmoge
lijkheid voor foutrijders ingebouwd. Deze
T-aansluiting, ook weer van verkeerslichten
voorzien, draagt overigens een tijdelijk
karakter. Wanneer namelijk ook rijksweg 18
door het afgraven van de tuimelkade op de
Hellegatdam tot 2 x 2 rijstroken kan worden
verbreed en de twee nog te maken kunst
werken op het Hellegatsplein kunnen
worden gebouwd, kan deze T-aansluiting
vervallen. Voor de bouw van het viaduct
over rijksweg 18 is al bij voorbaat een slag
gelegd in de verbindingsweg tussen de
Hoekse Waard en Flakkee.
507