GOLFKERING DMV DRUFSCHOTTEN
=«--< S^OOOOOOjOOOC^
KOPPELING SCHOTTEN ONDERLING
i 520 1D0
V tf
D - SLUITING
INZINKING
20 cm
DR'JFSCHOT
520x300
SITUATE KUNSTSTOFDR'JVERS
DETAIL KOPPELING DR'JVERS
10 OO
Fig. 5. Mogelijke constructies
van drijvende oeververdedigin
gen; met kunststofdrijvers
(rechts) en drijfschotten
toch ook in staat moeten worden geacht om
het van het eiland af gerichte materiaal
transport op te vangen. De kruin van de
buitenste grindzone is daarom ontworpen op
N.A.P. - 0,50 m. Dat lijkt misschien wat hoog,
maar men verwacht nog enige verlaging van
de grondwal door haalgolven, omdat de vaar
geul voor de beroepsvaart zo vlakbij loopt.
De kruin van de binnenste grindzone komt te
liggen op N.A.P. - 0,20 m.
In verband met de geringe breedte van de
vooroever aan de oostkant van het eiland
moest worden afgeweken van de aan de
westkant geprojecteerde constructie. Hier zal
een grinddam worden aangelegd ongeveer
op de lijn van N.A.P. - 0,90 m. In het noorden
en het zuiden sluit de grinddam aan op de
buitenste van de beide grindzones aan de
westkant. Om nog voldoende over te houden
van de huidige dynamiek in de spatzones
iangs de oeverlijn, is de kruin van het grind
op maximaal N.A.P. - 0,20 m gehouden. Dit
betekent echter tevens dat de oeverlijn ook
moet worden verdedigd, al is nog niet vast
gesteld hoe dat precies moet gebeuren. Elke
constructie betekent een ingreep in de be
staande situatie. Door middel van enkele
proefvakjes zal worden nagegaan welke
constructie het meest verkieslijk is.
Het streven is erop gericht, de beide grind
zones en de grinddam nog dit jaar aan te
brengen; tegelijkertijd zullen dan bij wijze
van proef enkele gedeelten van de oeverlijn
worden verdedigd met verschillende experi
mentele constructies. Eén deel van de oever
zal worden beschermd met een laag grof
grind, onder een helling niet flauwer dan 1 4.
Een ander stuk krijgt een verticale verdediging
bestaande uit azobé vlechttuinen of onderling
min of meer flexibel gekoppelde planken (fig.4).
Langs een van de minder sterk aangevallen
oevergedeelten, bijvoorbeeld bij de riet
kragen of in de beschutte inhammen gaat
men het proberen met een walletje van schel
pen. Op nog weer andere plaatsen waar riet
kragen staan wordt een proef genomen met
een grondtalud onder een helling van 1 3,
afgedekt met een laag grof grind ter dikte
van maximaal 20 cm. Met deze constructie
wordt beoogd na te gaan of de rietkraag ook
na het aanbrengen van de verdediging stand
houdt.
Na bestudering van het effect van de grind
zones en van elk van de genoemde con
structies langs de oeverlijn gedurende mini
maal één seizoen, zal te zijner tijd worden
beslist welke constructie langs de oeverlijn
moet worden toegepast.
533