GOLFKERING DMV DRUFSCHOTTEN =«--< S^OOOOOOjOOOC^ KOPPELING SCHOTTEN ONDERLING i 520 1D0 V tf D - SLUITING INZINKING 20 cm DR'JFSCHOT 520x300 SITUATE KUNSTSTOFDR'JVERS DETAIL KOPPELING DR'JVERS 10 OO Fig. 5. Mogelijke constructies van drijvende oeververdedigin gen; met kunststofdrijvers (rechts) en drijfschotten toch ook in staat moeten worden geacht om het van het eiland af gerichte materiaal transport op te vangen. De kruin van de buitenste grindzone is daarom ontworpen op N.A.P. - 0,50 m. Dat lijkt misschien wat hoog, maar men verwacht nog enige verlaging van de grondwal door haalgolven, omdat de vaar geul voor de beroepsvaart zo vlakbij loopt. De kruin van de binnenste grindzone komt te liggen op N.A.P. - 0,20 m. In verband met de geringe breedte van de vooroever aan de oostkant van het eiland moest worden afgeweken van de aan de westkant geprojecteerde constructie. Hier zal een grinddam worden aangelegd ongeveer op de lijn van N.A.P. - 0,90 m. In het noorden en het zuiden sluit de grinddam aan op de buitenste van de beide grindzones aan de westkant. Om nog voldoende over te houden van de huidige dynamiek in de spatzones iangs de oeverlijn, is de kruin van het grind op maximaal N.A.P. - 0,20 m gehouden. Dit betekent echter tevens dat de oeverlijn ook moet worden verdedigd, al is nog niet vast gesteld hoe dat precies moet gebeuren. Elke constructie betekent een ingreep in de be staande situatie. Door middel van enkele proefvakjes zal worden nagegaan welke constructie het meest verkieslijk is. Het streven is erop gericht, de beide grind zones en de grinddam nog dit jaar aan te brengen; tegelijkertijd zullen dan bij wijze van proef enkele gedeelten van de oeverlijn worden verdedigd met verschillende experi mentele constructies. Eén deel van de oever zal worden beschermd met een laag grof grind, onder een helling niet flauwer dan 1 4. Een ander stuk krijgt een verticale verdediging bestaande uit azobé vlechttuinen of onderling min of meer flexibel gekoppelde planken (fig.4). Langs een van de minder sterk aangevallen oevergedeelten, bijvoorbeeld bij de riet kragen of in de beschutte inhammen gaat men het proberen met een walletje van schel pen. Op nog weer andere plaatsen waar riet kragen staan wordt een proef genomen met een grondtalud onder een helling van 1 3, afgedekt met een laag grof grind ter dikte van maximaal 20 cm. Met deze constructie wordt beoogd na te gaan of de rietkraag ook na het aanbrengen van de verdediging stand houdt. Na bestudering van het effect van de grind zones en van elk van de genoemde con structies langs de oeverlijn gedurende mini maal één seizoen, zal te zijner tijd worden beslist welke constructie langs de oeverlijn moet worden toegepast. 533

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 18