Grinddammen in het Grevelingenmeer In Bericht 62 (november 1972) werd, vooruit lopend op de toepassing van grinddammen in het Grevelingenmeer, reeds ingegaan op de constructie van de dammen waarmee in het Veerse Meer ervaring was opgedaan. Er werd toen onder meer gewezen op de verschillen in omstandigheden tussen het Veerse Meer en het Grevelingenmeer die voornamelijk daarin liggen dat op het Grevelingenmeer een sterke golfslag heerst en men op het Veerse Meer moet rekenen met een laag winterpeil. De mogelijkheid werd geopperd dat op sommige plaatsen in het Grevelingenmeer na een aantal jaren zou kunnen blijken dat de kruin van de grinddammen niet tegen de sterker wordende golfslag bestand zou zijn. Op grond van een aantal overwegingen werd evenwel toch besloten ook in het Grevelingen meer door openingen onderbroken dammen van grind 7-20 cm toe te passen, zij het met een enigszins aan de omstandigheden aange past dwarsprofiel. Grinddammen hebben namelijk betrekkelijk weinig invloed op de toekomstige bestemming van de drooggevallen gronden en platen. Ze passen zowel in een recreatie- als in een natuurgebied. Verde digingen langs de oeverlijn werden zowel uit natuurwetenschappelijk oogpunt als voor de recreatie ongewenst geacht. Daartoe dient slechts in uiterste noodzaak te worden over gegaan. Uit metingen en visuele waarnemingen ter plaatse van de sterkst aangevallen gedeelten van de grinddammen is gebleken dat sedert de aanleg enig transport van grind in land- waartse richting is opgetreden. Hierdoor is de kruin van de dam afhankelijk van de optre dende golfcondities minder of meer verlaagd. Ook heeft plaatselijk landwaartse verschui ving van het profiel plaatsgevonden, doordat het verplaatste materiaal achter de oorspron kelijke kruin is terechtgekomen. Deze verschijnselen, die ook bij model onderzoek zijn gebleken, worden veroorzaakt door een combinatie van golfoploop, golf- overslag en infiltratie van water op de kruin. Langs het talud is vrijwel geen retourstroom aanwezig, zodat het dwarstransport nagenoeg uitsluitend in landwaartse richting plaatsvindt. Uiteraard speelt bij de vervorming van het dwarsprofiel ook het langstransport, dat wordt veroorzaakt door scheve golfaanval, een rol. Tengevolge van deze verschijnselen zijn de grinddammen aan de zuidzijde van de Hompelvoet plaatselijk 15 tot 25 cm afgevlakt. Aan de noordwestzijde vond eveneens af vlakking plaats; over het algemeen echter in mindere mate. In de opening tussen de grind dammen vond plaatselijk een vrij sterke uit schuring plaats, omdat het water dat bij storm en harde wind over de dammen slaat, op die plaatsen geconcentreerd terugstroomt. Afvlak kingen werden eveneens geconstateerd langs de oeververdedigingen aan de oostzijde van de Stampersplaat, de noordwestzijde van de Veermansplaat en plaatselijk langs de Slikken van Flakkee en het eiland Dwars in de Weg. Op grond van onder meer modelproeven leek het raadzaam een relatief smalle rug van zwaarder materiaal aan te brengen op die plaatsen waar de grinddammen door verlaging hun functie voor een deel hadden verloren. Aan de zuidzijde van de Hompelvoet werden bij wijze van proef enkele gedeelten van een grinddam op verschillende wijze gerecon strueerd met behulp van lichte stortsteen en met grind. Uit periodieke metingen is sinds dien gebleken dat met name het met lichte stortsteen opgehoogde gedeelte van de grind dam goed bestand is tegen de golfslag. De afvlakking was ter plaatse van het met grind opgehoogde gedeelte van de grinddam aan merkelijk minder geworden, waarschijnlijk ten gevolge van de deformatie van de grind dam en de daardoor toegenomen kruinbreedte. De stabiliteit van de met stortsteen of grind verzwaarde grinddammen wordt nog vergroot doordat het materiaal van de grind dam zich voorafgaand aan de verzwaring door zettingen heeft kunnen consolideren. Tevens hebben zich na verloop van tijd talloze schelp dieren tussen de grinddeeltjes vastgezet, waardoor de samenhang tussen de deeltjes onderling sterk is toegenomen. Aangezien deze beide de stabiliteit van de grinddammen verhogende invloeden zich pas na enige tijd doen gelden, wordt er de voorkeur aan gegeven de nog aan te leggen grinddammen in eerste instantie het tot dusver gebruike lijke profiel te geven. Wanneer later een zekere consolidatie is opgetreden kan bij gebleken noodzaak alsnog een verzwaring door middel van lichte stortsteen of grind worden uitgevoerd. Een aantal noodzakelijk gebleken verzwa ringen in het Grevelingenmeer wordt thans uitgevoerd. Afhankelijk van de mate waarin ze worden aangevallen, worden de grinddammen voorzien van een grindverzwaring of van een verzwaring door middel van lichte stortsteen. Wat de wijze van uitvoering betreft kan worden vermeld dat het grind gedeeltelijk door middel van een lopende band recht streeks uit het schip waarmee het werd aangevoerd, in het werk wordt gebracht. 537

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 19