stempeling aan te brengen tussen de pijlers, door de schuiven verder zeewaarts tussen de pijlers te plaatsen, door een combinatie van deze maatregelen, of door nog andere. Er werd nader onderzoek verricht naar de belasting waarmee bij het ontwerp van de schuiven rekening moet worden gehouden. Reeds in de blauwe nota werd het vermoeden uitgesproken dat het maatgevende verval over de stormvloedkering wel 5 tot 5,5 m zou kunnen blijken te zijn. Dit vermoeden is door nader onderzoek bevestigd. De bewegings- werken zullen dientengevolge zwaarder wor den belast dan in het aanvankelijke ontwerp was voorzien, en wellicht zullen ze dan ook moeten worden aangepast. Ook voor het ontwerp van de schuif zelf heeft dit grotere maatgevende verval consequenties. De drempelopbouw, de stortebedden en de Het ontgrondingsmodel in het Waterloopkundig Laboratorium De Voorst 574

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 56