zijn een viertal methoden bekend. Allereerst noemen we de methode van toelaatbare spanningen. Deze methode werd tot voor twee decennia algemeen toegepast. Thans wordt ze echter geleidelijk verlaten, omdat het inzicht veld wint dat het voor de veiligheid van een constructie veel belangrijker is de marge tot de bezwijktoestand te beschouwen. Deze marge wordt gewoonlijk overbrugd met een veiligheidscoëfficiënt. Dan is er de zogenaamde quasi-probabilistische methode. Hierbij worden voor de materiaaleigenschap pen en de belastingen ongunstige karakteris tieke waarden ingevoerd, die een geringe kans hebben om te worden onder- en over schreden. Voor de veiligheidscoëfficiënt wordt een bepaalde voorgeschreven waarde gebruikt. Momenteel is dit de gangbare veiligheidsbeschouwing voor praktisch alle waterkerende constructies. De vraag naar een beschouwing van de kans op functieverlies van de Oosterscheldekering komt daarom neer op een beroep op meer geavanceerde beschouwingen die de veilig heid van een constructie en de eventueel daaruit voortvloeiende conclusies voor de constructie van de kering nog beter beschrijven. Uit de studie is gebleken dat betere be schouwingen in principe mogelijk zijn maar dat hun bruikbaarheid beperkt wordt door onvoldoende informatie omtrent bepaalde in rekening te brengen parameters, zoals acceptabele bezwijkkans, statistische verdeling van de sterkte, en aantal kritieke componenten van de constructie en de samenhang daar tussen. Daarom doet men in de wereld van de waterbouw, ondermeer in de offshore techniek, pogingen om te werken volgens een derde methode, die men de semi-probalis- tische noemt. In principe verschilt deze methode niet van de quasi-probabilistische, maar in de praktische uitwerking wel. Deze methode stelt namelijk een acceptabele bezwijkkans primair en bepaalt dan wat de vereiste veiligheidscoëfficiënt moet zijn. Voor de verdeling van de belasting en van de sterkte worden aannamen gedaan. Van een echt probabilistische methode zou men tenslotte kunnen spreken wanneer ook de verdeling van de belasting en van de sterkte goed bekend zouden zijn en statistisch zouden worden verwerkt. Hoewel de probabilistische beschouwing geen operationele berekeningsmethode is, kan ze als ontwerpfilosofie tezamen met de semi- probabilistische aannamen een zinvol hulp middel zijn om de belastingen op de kering en in de componenten zodanig te vertalen, dat de gebruikelijke berekeningsmethoden erop toepasbaar worden. Ook geeft een kwalitatieve probabilistische beoordeling enig globaal inzicht in de harmonie van het ontwerp wat betreft de gewenste verhouding in de sterkte van de componenten. Men verkrijgt dus meer een aanwijzing in de goede richting bij het construeren dan dat er sprake is van harde kwantificering van verschillende invloeden. De thans gangbare werkwijze, die gebruik maakt van veiligheidscoëfficiënten en die eerder de quasi-probabilistische methode is genoemd, is er voor een groot deel op gebaseerd dat een zekere praktijkervaring in de veiligheidscoëfficiënten ligt opgeslagen. Deze methode garandeert dus ook een zekere veiligheid, alhoewel de veiligheids coëfficiënt dienaangaande geen directe in formatie verschaft. De veiligheid, of de faal kans die als het complement daarvan kan worden opgevat, wordt niet expliciet weer gegeven. Met de semi-probabilistische of probabilistische methode worden de faal kansen wel, althans meer expliciet gemaakt. Men zal met behulp van deze methode trach ten een ontwerp te maken waarvan de faal kans kleiner is dan de voor die constructie aanvaardbaar geachte. De conclusie van de uitgevoerde studie is geweest dat een geavanceerde probabilis tische beschouwing van de kering een hulp middel kan zijn om tot een harmonisch ontwerp te komen. Hoe meer kennis er beschikbaar is van de belastingen en van de eigenschappen van de materialen, des te minder behoeven daarvoor extreme waarden te worden aangenomen en des te economi scher kan dus worden gebouwd. In het voorgaande is een toelichting gegeven op de gedachtenvorming zoals die zich in de studieperiode heeft voltrokken, met betrekking tot de ontwerpfilosofie rond de stormvloed kering zelf. Maar de stormvloedkering heeft ook een functie in het Oosterscheldebekken. Dit aspect is in de studieperiode slechts zeer zijdelings in het ontwerp van de kering zelf aan de orde gekomen. De gedachtenvorming aangaande het functioneren van de storm vloedkering heeft plaatsgevonden in de BARCON-studie (zie blz. 29). Ten behoeve van het ontwerp van de kering wordt de semi-probabilistische methode mo menteel verder uitgewerkt, waarbij de hoofd doelstelling is, gezien de hoge kosten die met het bouwen van de kering gemoeid zijn, te komen tot een al Ie rzijds geoptimaliseerd ontwerp. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 10