{y mm de putten in en tegen de putwand aan. Doordat de putten tijdens storm in geringe mate verschuiven dan wel kantelen, kan er een spleet van enkele centimeters ontstaan tussen de putwand en de steenasfaltlaag. Het moet niet uitgesloten worden geacht, dat het bodemzand door deze spleet gaat uitspoelen, waardoor de kering geleidelijk onderloops zou kunnen worden. Het ontwerp is nu zodanig aangepast, dat de afdichtende laag over de putkop heen tot aan de pijler- wand wordt doorgezet. Deze afdichtende laag bestaat uit een sandwich, dat is een uit twee lagen opgebouwd zinkstuk. Deze soepele constructie sluit ten alle tijde aan op het horizontale deel van de putkop, zodat een blijvende afdichting wordt verkregen, hoe de put ook beweegt. Doordat de sandwich hoger in de drempel ligt en er dus minder gewicht op rust, moet de constructie waterdoorlatend zijn om wateroverdrukken onder de sandwich te compenseren. Hierdoor komt de functie van vervalspreider te vervallen en treden er geconcentreede verhangen op. De sandwich is daarop afgestemd. De pijler De ontwikkelingen in de vormgeving van de pijler zijn in sterke mate bepaald door de wens de belastingen op de kering zoveel mogelijk te beperken. Speciaal de dwars- belastingen op de pijler hebben hierbij de aandacht gekregen. In het algemeen verdient het de voorkeur de afmetingen van de con structie in de golfzone zoveel mogelijk te beperken, zodat het aangevallen oppervlak zo klein mogelijk blijft. Om dit te bereiken moeten de schuiven .w, La*- 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 15