Fig. 6. Aanzichten en doorsne den van de nieuwe pijler voor de Roompot zoveel mogelijk zeewaarts worden gesitueerd, want dan steekt de pijler zo weinig mogelijk vóór de gesloten schuif uit. Ook de pijler lengte achter de schuif moet zo kort mogelijk zijn, teneinde de dwarsbelastingen te beperken waneer er een schuif weigert of er golven overslaan. Dit heeft geleid tot een aangepast pijler- ontwerp. De lengte van de pijler op de water lijn is teruggebracht van 35 m tot 22 m. Verdere ontwikkelingen in het ontwerp Sinds juni 1976 is veel aandacht besteed aan het analyseren van de risico's in verband met de stormvloedkering, zowel in de bouw- als in de eindfase op het gebied van tijd, geld en veiligheid van het uitvoerend personeel. De risico's in de bouwfase concentreren zich op het werk in de sluitgaten en meer met name het plaatsen van de putten en het maken van de verbinding tussen put en pijler binnen de droog te zetten kuip. Het maken van één complete put-pijlercombinatie duurt totaal ongeveer 3 maanden. Een groot deel van de handelingen in deze periode is stormgevoelig, zodat verwacht mag worden dat met name in de wintermaanden een onregelmatig en moeilijk te plannen werkpatroon zal ontstaan. Een belangrijke verbetering in dit opzicht kan worden bereikt waneer men put-pijlerverbinding niet in de sluitgaten maakt, maar een complete put met pijler en al aanvoert en plaatst. Het plaatsen van de reeds op de put gemonteerde pijler is eveneens stormgevoelig, maar vergt slechts 2 a 3 dagen. De verdere afwerking, die 1 a 2 weken is beslag neemt, is minder weer- gevoelig. Het transport van deze elementen vindt plaats met behulp van een hefschip met beweegbare poten. De pijler wordt niet meer, zoals de putten, in de grond gecutterd, maar in een van te voren gebaggerd en van een fundatie- bed voorzien cunet geplaatst. Hierbij worden de poten van het hefschip aan de grond gezet, waardoor het een hefeiland wordt en minder gevoelig is voor golf- en stroomaanval. De van een voetplaat voorziene onderbouw van de pijler wordt in zijn geheel aangestort met grofkorrelig, grondmechanisch hoog waardig materiaal dat bovendien wordt verdicht. Zo ontstaat de drempel. Onder in deze drempel ligt op de voetplaat een verval- spreider, die tevens voor de afdichting zorgt. Door het ontbreken van de kuipen is de belasting op deze elementen nog maar ongeveer 25 van die bij het ontwerp met 'pijlers op putten'. De risico's worden hierdoor tijdens de bouw beperkt. Vooral de veiligheid van het uitvoe rend personeel is sterk vergroot, omdat niet meer op 25 m beneden de waterspiegel in de drooggezette kuip behoeft te worden gewerkt. Ook in de tijdplanning worden met deze werkwijze aanzienlijke winsten geboekt. Doordat het aantal handelingen in de sluit gaten sterk is beperkt kunnen per jaar nu 30 elementen worden geplaatst in plaats van voorheen 18. De uitvoeringsduur van dit onderdeel is daarmee van 5 jaar terugge bracht tot 3 jaar. Mede hierdoor kan de kering, ondanks de wat langere voorbe reidingstijd, in 1985 gereed zijn. Het nieuwe pijlerontwerp is in sterkere mate afgestemd op het werken in de aan golfaanval bloot gestelde getijdemonding van de Ooster- schelde. De uitvoering bergt minder risico's in zich met betrekking tot het tijd- en kosten aspect, maar ook voor het uitvoerend perso- seel. De betrouwbaarheid van de kering, die voornamelijk afhangt van de drempel, wordt onverminderd verzekerd geacht. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 17