Ontwerp van een hefschip
voor het plaatsen van pijlers
en putten
In juni 1976 werd vastgesteld dat de storm
vloedkering in de Oosterschelde zou worden
uitgevoerd volgens het ontwerp 'pijlers op
putten'. Behalve met de uitwerking van deze
constructie werd meteen ook voortgegaan
met het ontwerpen van het grote materieel
dat nodig zou zijn om de putten en de pijlers
te plaatsen. Zo ontstond op de tekentafels het
hieronder beschreven hefschip. Hoewel het
door de inmiddels opgetreden wijzigingen in
het pijlerontwerp, elders in dit nummer
beschreven, nimmer zal worden gebouwd,
leek het toch interessant en uit een oog
punt van verslaglegging noodzakkelijk, het
ontworpen hefschip te beschrijven en toe
te lichten.
Uitgangspunt bij de vormgeving van het hef
schip was het gegeven dat de putten en
pijlers zouden worden gebouwd op steigers
in de haven van Schelphoek waar voldoende
bouwterrein aanwezig was en waar het haven
gedeelte rond de steigers kon worden uitge
baggerd tot de gewenste diepte van N.A.P.
—12 a 15 m.
De werkcapaciteit van het hefschip zou de
voortgang van het werk in de Oosterschelde-
mond in hoge mate bepalen. De kosten van
het schip waren namelijk zo hoog, dat het
inzetten van een tweede hefschip niet werd
overwogen.
Het vaststellen van een redelijke cyclustijd
voor de pijlerbouw met behulp van het hef
schip was dus wel een eerste vereiste. Gezien
de beperkende randvoorwaarden van de totaal
beschikbare plaatsingstijd van 5 jaar en het
aantal van 81 te plaatsen putten en pijlers
moest de optimalisering gezocht worden in
beperking van de tijd nodig voor deelhande
lingen en in de werkbaarheid van het hef
schip.
Het hefschip moest bij de opbouw van de
stormvloedkering velerlei taken verrichten.
Zodra een funderingsput op een bouwsteiger
was gereed gekomen moest het hefschip hem
oppakken en tijdelijk neerzetten op een
opstelplaats in de werkhaven. Dan moest het
een stalen kuip aanvoeren en monteren op
een put. In de combinatie moest het vervol
gens onder meer de benodigde cutter-
apparatuur aanbrengen. Daarna diende het
hefschip de put/kuip-combinatie over water
naar het bouwfront van de stormvloedkering
in de Oosterscheldemond te vervoeren, waar
het de combinatie op de juiste plaats in het
sluitgat moest aflieren, haar tijdens het
incutteren van de put steunen, en zonodig de
Fig. 1. De hoofdafmetingen van
het hefschip
16