Ontwerp van een hefschip voor het plaatsen van pijlers en putten In juni 1976 werd vastgesteld dat de storm vloedkering in de Oosterschelde zou worden uitgevoerd volgens het ontwerp 'pijlers op putten'. Behalve met de uitwerking van deze constructie werd meteen ook voortgegaan met het ontwerpen van het grote materieel dat nodig zou zijn om de putten en de pijlers te plaatsen. Zo ontstond op de tekentafels het hieronder beschreven hefschip. Hoewel het door de inmiddels opgetreden wijzigingen in het pijlerontwerp, elders in dit nummer beschreven, nimmer zal worden gebouwd, leek het toch interessant en uit een oog punt van verslaglegging noodzakkelijk, het ontworpen hefschip te beschrijven en toe te lichten. Uitgangspunt bij de vormgeving van het hef schip was het gegeven dat de putten en pijlers zouden worden gebouwd op steigers in de haven van Schelphoek waar voldoende bouwterrein aanwezig was en waar het haven gedeelte rond de steigers kon worden uitge baggerd tot de gewenste diepte van N.A.P. —12 a 15 m. De werkcapaciteit van het hefschip zou de voortgang van het werk in de Oosterschelde- mond in hoge mate bepalen. De kosten van het schip waren namelijk zo hoog, dat het inzetten van een tweede hefschip niet werd overwogen. Het vaststellen van een redelijke cyclustijd voor de pijlerbouw met behulp van het hef schip was dus wel een eerste vereiste. Gezien de beperkende randvoorwaarden van de totaal beschikbare plaatsingstijd van 5 jaar en het aantal van 81 te plaatsen putten en pijlers moest de optimalisering gezocht worden in beperking van de tijd nodig voor deelhande lingen en in de werkbaarheid van het hef schip. Het hefschip moest bij de opbouw van de stormvloedkering velerlei taken verrichten. Zodra een funderingsput op een bouwsteiger was gereed gekomen moest het hefschip hem oppakken en tijdelijk neerzetten op een opstelplaats in de werkhaven. Dan moest het een stalen kuip aanvoeren en monteren op een put. In de combinatie moest het vervol gens onder meer de benodigde cutter- apparatuur aanbrengen. Daarna diende het hefschip de put/kuip-combinatie over water naar het bouwfront van de stormvloedkering in de Oosterscheldemond te vervoeren, waar het de combinatie op de juiste plaats in het sluitgat moest aflieren, haar tijdens het incutteren van de put steunen, en zonodig de Fig. 1. De hoofdafmetingen van het hefschip 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 18