een bevroren golfdal onder 210 voorts uit de ankerlijnkrachten en de krachten in de buffers tussen schip en put/kuip-combinatie Ten behoeve van de berekening werd het schip geschematiseerd tot een stavenmodel. Alle hierboven genoemde belastingen werden in de knooppunten ingevoerd. Het schip werd in één punt vastgehouden, waarbij veel zorg bleek te moeten worden besteed aan het in evenwicht houden van de belastingen. Een grote hoeveelheid werk was nodig voor de bepaling van de gewichtsverdeling en de hydrostatische belasting op de scheepshuid, die als uitgangspunt dienden voor de bere kening van de buigendmoment- en dwars krachtenverdeling, en de vervormingen en spanningen in de knooppunten van het staven model. Naast het vrij grove driedimensionale staven model van 88 elementen dat door het Neder lands Scheepsbouwkundig Proefstation is gehanteerd bij de statische en de dynamische berekeningen, is door de Rijkswaterstaat, in samenwerking met het Bureau voor Scheeps bouw, een veel fijner verdeeld elementen model ontwikkeld voor een statische bere kening bij 100% last. Dit model was opgebouwd uit 2200 schijfelementen, gecombineerd met 200 trek- en buigstaven. Het aantal vrijheids graden bedroeg 4934, de bandbreedte 180. De berekende ideële spanningen konden worden vergeleken met de resultaten van het stavenmodel; ze gaven een bevredigende overeenkomst te zien. De gigantische hoeveel heid werk die moest worden verzet bij het gereedmaken van de invoer is goedgemaakt, doordat op tenminste één punt een nog onontdekte zwakke plaats werd onderkend. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 29