schrijdingskans bedraagt dus ongeveer 1/4000. Het verschil met de basispeilen is hier 30 cm'. De richtlijnen en aanbevelingen van de Delta commissie zijn tot op heden in hoofdzaak toegepast op hoofdwaterkeringen in de vorm van dammen of dijken. In deze beschou wingen speelt de waterstand ten opzichte van het ontwerppeil een primaire rol. Wat de golven betreft beperkt de Deltacommissie zich ertoe te vermelden dat de kruinhoogte van een dijk zo gekozen dient te worden dat de hoeveelheid golfoverslag tot een nog aan vaardbare minimale hoeveelheid wordt beperkt. In het onderhavige geval is het kennelijk minder duidelijk dan bij een dam, welke interpretatie er gegeven moet worden aan de aanbevelingen en richtlijnen van de Delta commissie, in aanmerking genomen dat de Oosterschelde niet volledig wordt afgesloten met een dam, maar afsluitbaar wordt gemaakt door middel van een stormvloedkering. De gedachtenvorming hieromtrent heeft er onder meer toe geleid het zojuist geciteerde uit gangspunt van het 'Eindrapport Stormvloed kering Oosterschelde' uit te splitsen in twee deel-uitgangspunten, een met betrekking tot de kerende hoogte en een met betrekking tot de ontwerpbelasting op de stormvloed kering. Wat betreft de kerende hoogte kan de storm vloedkering in theorie worden beschouwd als een onderdeel van het omvattende systeem stormvloedkering/Oosterscheldebekken/dijken rond de Oosterschelde, dat dient ter bevei liging van het achterliggende gebied. Een volledige risico-analyse voor het achter liggende gebied - waarbij onder meer het bezwijkmechanisme van de stormvloedkering, de komvulling van het Oosterscheldebekken. de beheersaspecten met betrekking tot het sluiten en openen van de stormvloedkering en de hoogte en het bezwijkmechanisme van de dijken rond de Oosterschelde een rol spelen - zou in principe de gegevens kunnen leveren voor de keuze van een optimale kerende hoogte van de stormvloedkering. Het ontbreekt echter nog aan inzicht in sommige onderdelen van zo'n risico-analyse, bijvoorbeeld in bepaalde aspecten van het beheer. Dit betekent dat de kerende hoogte van de stormvloedkering vooralsnog afge stemd zal moeten worden op het voor het zuidwesten des lands aanbevolen ontwerp peil voor hoofdwaterkeringen. De te hanteren ontwerpbelasting voor de stormvloedkering dient in nauwe relatie te staan tot de functie van de stormvloed kering en de kans op functieverlies ervan. Functieverlies zal in de praktijk optreden door het ontstaan van een gat in de kering, als gevolg waarvan hij niet langer volgens de aangegeven specificaties functioneert. Dit laatste is essentieel, aangezien er van uit gegaan dient te worden dat een constructie onmogelijk bestand kan zijn tegen alle denk bare belastingen. In het rapport van de Deltacommissie (deel 1, blz. 37) wordt hier ook al op gewezen: 'De hiervoren gegeven kostenramingen betref fen plannen, waarbij is uitgegaan van de eis, dat de meest vitale delen van ons land zullen worden veilig gesteld tegen stormvloeden met een overschrijdingsfrequentie van 1 per eeuw, terwijl voor de overige delen des lands een enkele malen grotere overschrijdings frequentie als uitgangspunt is genomen. Aangezien een hoogst bereikbare stormvloed stand niet is aan te geven, blijft steeds het risico van een ramp bestaan, welke storm vloedhoogte men ook als grondslag voor de verbetering van de hoofdwaterkering aan vaardt'. In de studieperiode heeft een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van TNO, Rijkswaterstaat en de Studiecommissie Oosterschelde, waarin ook de aannemers vertegenwoordigd zijn, een eerste aanzet gemaakt om een beter inzicht te verkrijgen in de ontwerpproblematiek. De resultaten hiervan zijn neergelegd in het rapport 'Stormvloed kering in de Oosterschelde. Onderzoek naar geavanceerde methoden ten behoeve van een harmonisatie van het ontwerp'. Het onderzoek heeft zich geconcentreerd op alle mogelijke ongewenste gebeurtenissen die zouden kunnen optreden met betrekking tot de stormvloedkering en de gevolgen daarvan voor de kering zelf, voor de grootte van de afvoer door de kering en tengevolge van die veranderde afvoer wederom voor de kering. Als oorzaken voor het mogelijk falen van de stormvloedkering dienen in principe naast interne technische factoren ook niet-tech- nische factoren beschouwd te worden, waarin het falen van menselijke maatregelen al dan niet een rol speelt. Het functioneren van het systeem en de deelsystemen waaruit de storm vloedkering is opgebouwd, gesitueerd in hun omgeving onder invloed van de erop inwer kende factoren, kan in grote lijnen weerge geven worden in een relatieschema (fig. 1). In zo'n relatieschema worden de relaties aan gegeven tussen elementen van de constructie onderling en de relaties van de elementen met de omgeving. Om dit schema over zichtelijk te houden is gekozen voor een onderverdeling in de elementen bovenbouw, 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 6