De bedoeling van de foutenboommethode is
dus, van alle oorzaken ofwel basisgebeurte
nissen die tot functieverlies aanleiding kunnen
geven, de kans van optreden te schatten.
Daaruit kan dan weer de kans op functie
verlies voor het gehele systeem bepaald
worden. Er moet ook rekening mee worden
gehouden dat het functieverlies als gevolg
van een bepaalde, op zichzelf misschien on
beduidende oorzaak door cumulatieve
effecten met de tijd kan toenemen.
Om volgens deze weg uiteindelijk op betrouw
bare wijze de faalkans van het gehele
systeem te kunnen bepalen, dient wel aan
enkele voorwaarden te zijn voldaan.
Men dient over een volledig ontwerp te
beschikken. De onderdelen, hun materiaal
kwaliteit, afmetingen, fabricagemethode,
bediening, onderhoud, uitwendige omstandig
heden zoals belastingen en spreidingen dienen
volledig bekend te zijn. Ook de verzameling
componenten die in de analyse worden be
schouwd dient volledig te zijn, dus het totaal
aan componenten dient het beschouwde
systeem volledig op te leveren. Tenslotte
dienen de kansen op het optreden van de
interne zowel als de externe basis-gebeurte
nissen bekend te zijn.
Aangezien tijdens de studie nog niet aan alle
genoemde voorwaarden voldaan kon worden,
bleek het niet mogelijk via een foutenboom
voor de stormvloedkering aan te geven hoe de
kritieke paden lopen die tot falen kunnen
leiden.
Daarom is tenslotte een beperktere probleem
stelling geformuleerd, en wel: Beschouw en
zo mogelijk bepaal de kansen op functie
verlies (afhankelijk van de verschillende
grootten van functieverlies) van de gesloten
stormvloedkering onder getij-, golf- en wind
belasting. Geen rekening wordt gehouden
met andere factoren zoals beheer, lange
termijneffecten, stakingen, communicatie
storingen, schadevaringen, aardbevingen etc.
welke pas in een volgende onderzoekfase
kunnen worden ingebracht'.
Deze probleemstelling beperkt zich in hoofd
zaak tot een beschouwing van een geavan
ceerde ontwerpfilosofie die een hulpmiddel
kan zijn bij het ontwerpen van een verant
woorde, veilige en economische constructie
van de kering. Een verantwoord ontwerp is
het ontwerp van een constructie waarvan de
kans op falen voldoende klein is en waarbin
nen zo'n onderlinge afstemming van de com
ponenten is bereikt dat een eventuele plaat
selijke beschadiging geen rampzalige gevol
gen heeft voor de rest van de kering en voor
de functie ervan.
Het ontwerpen van een waterkerende con
structie komt hoofdzakelijk neer op het
zodanig dimensioneren van de componenten
dat zij een bepaalde belasting kunnen weer
staan. Door middel van statische of desnoods
dynamische berekeningen worden de krachten
in de constructie bepaald. Voor een beoor
deling van de veiligheid van de constructie
De Haringvlietsluizen als waterkering
7