kanaal heeft afgezien. Er moet dus een af
zonderlijk spuikanaal worden aangelegd voor
de lozing van het Zoommeer.
De situering van dit spuikanaal wordt sterk
bepaald door de kruising ervan met de Rijks
wegen 258 en A58 en met de spoorlijn
Vlissingen-Bergen op Zoom. De kruising met
de spoorlijn kan op twee manieren worden
gerealiseerd. Men zou het tracé van de lijn
tijdelijk kunnen omleggen en de kruising
kunnen bouwen in een open bouwput. De
andere mogelijkheid is ondertunneling terwijl
het tracé van de spoorlijn gehandhaafd blijft.
Een open bouwput is pas mogelijk op 2 a
3 km ten westen van de overbrugging van de
Schelde-Rijnverbinding. Dit westelijke tracé
- op het kaartje Sw - heeft een aantal plano
logische bezwaren. Het doet een nieuwe
barrière in noord-zuidrichting ontstaan in de
hals van Zuid-Beveland. Het legt een groot
ruimtebeslag op landbouwgronden, hetgeen
de bedrijfsvoering beïnvloedt en de agrarische
infrastructuur ernstig verstoort. Aangezien de
landschapsvisuele ingreep sterker wordt naar
mate het spuikanaal verder weg ligt van de
Schelde-Rijnverbinding, moet Sw in dit opzicht
als een ongunstig alternatief worden gezien.
Het onttrekt bovendien waardevolle schorren
en slikken in het zuidoosten van de Ooster-
schelde aan de invloed van het zoute getij,
omdat er een meer westelijk gelegen inlaat-
punt op het Zoommeer bijhoort, en het heeft
ook een groter lokaal effect op het zoutgehalte
van de Westerschelde.
Ten aanzien van de andere aspecten, zoals
kosten, uitvoering en beheer, biedt Sw geen
voordelen. Dit tracé van het spuikanaal wordt
verder buiten beschouwing gelaten.
Dientengevolge blijven er twee hoofdalter
natieven over, een spuikanaal dat vanaf de
oprit van de Kreekrakbruggen de kortste
verbinding teweegbrengt met de Wester
schelde, verder aan te duiden als Sien een
spuikanaal dat vanaf de oprit van de Kreek
rakbruggen eerst direct naast het Antwerps
kanaal loopt, en verder zuidelijk met een
korte knik toeloopt op de hoogwaterkering
van de Westerschelde. Dat is S2. Beide tracés
moeten twee leidingbundels en de secundaire
weg tussen Bath en de kanaalbrug passeren
en bij beide alternatieven moet in de hoog
waterkering een kunstwerk gemaakt worden
om het water naar de Westerschelde af te
voeren.
Vergelijking van de alternatieven
De overgangszone tussen zoet en zout water
in de Westerschelde zal onder invloed van
het toegevoerde zoete water uit het Zoommeer
Mogelijke tracés voor het
spuikanaal tussen Zoommeer
en Westerschelde
90