kanaal heeft afgezien. Er moet dus een af zonderlijk spuikanaal worden aangelegd voor de lozing van het Zoommeer. De situering van dit spuikanaal wordt sterk bepaald door de kruising ervan met de Rijks wegen 258 en A58 en met de spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom. De kruising met de spoorlijn kan op twee manieren worden gerealiseerd. Men zou het tracé van de lijn tijdelijk kunnen omleggen en de kruising kunnen bouwen in een open bouwput. De andere mogelijkheid is ondertunneling terwijl het tracé van de spoorlijn gehandhaafd blijft. Een open bouwput is pas mogelijk op 2 a 3 km ten westen van de overbrugging van de Schelde-Rijnverbinding. Dit westelijke tracé - op het kaartje Sw - heeft een aantal plano logische bezwaren. Het doet een nieuwe barrière in noord-zuidrichting ontstaan in de hals van Zuid-Beveland. Het legt een groot ruimtebeslag op landbouwgronden, hetgeen de bedrijfsvoering beïnvloedt en de agrarische infrastructuur ernstig verstoort. Aangezien de landschapsvisuele ingreep sterker wordt naar mate het spuikanaal verder weg ligt van de Schelde-Rijnverbinding, moet Sw in dit opzicht als een ongunstig alternatief worden gezien. Het onttrekt bovendien waardevolle schorren en slikken in het zuidoosten van de Ooster- schelde aan de invloed van het zoute getij, omdat er een meer westelijk gelegen inlaat- punt op het Zoommeer bijhoort, en het heeft ook een groter lokaal effect op het zoutgehalte van de Westerschelde. Ten aanzien van de andere aspecten, zoals kosten, uitvoering en beheer, biedt Sw geen voordelen. Dit tracé van het spuikanaal wordt verder buiten beschouwing gelaten. Dientengevolge blijven er twee hoofdalter natieven over, een spuikanaal dat vanaf de oprit van de Kreekrakbruggen de kortste verbinding teweegbrengt met de Wester schelde, verder aan te duiden als Sien een spuikanaal dat vanaf de oprit van de Kreek rakbruggen eerst direct naast het Antwerps kanaal loopt, en verder zuidelijk met een korte knik toeloopt op de hoogwaterkering van de Westerschelde. Dat is S2. Beide tracés moeten twee leidingbundels en de secundaire weg tussen Bath en de kanaalbrug passeren en bij beide alternatieven moet in de hoog waterkering een kunstwerk gemaakt worden om het water naar de Westerschelde af te voeren. Vergelijking van de alternatieven De overgangszone tussen zoet en zout water in de Westerschelde zal onder invloed van het toegevoerde zoete water uit het Zoommeer Mogelijke tracés voor het spuikanaal tussen Zoommeer en Westerschelde 90

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 36