i de ontwerp-Vaarwegennota, waarin gedach-
;n aangaande het vaarwegenbeleid voor de
Dnnende jaren zijn ontwikkeld, wordt ervan
tgegaan dat de route Hollands Diep-
osterschelde-Kanaal door Zuid Beveland-
esterschelde-Kanaal van Terneuzen
eschikt gemaakt wordt voor duwvaart met
er bakken. In deze route is het Kanaal door
jid-Beveland het enige deel waarop zulke
uwvaart nog niet mogelijk is, omdat het
I anaal veel te smal is en de bruggen en
uizen te gering van afmetingen,
u het kanaal toch moet worden verbreed en
nieuwe sluizen moeten worden gebouwd in
answeert, is het gewenst de verbreding en
e sluizen af te stemmen op de vierbaks-
jwvaart.
Tracé-mogelijkheden
Voor de aansluiting van het Kanaal door Zuid-
Beveland op de Oosterschelde, bij Wemel-
dinge, zijn drie alternatieven ontworpen: aan
de westzijde, ter plaatse van het tegenwoor
dige kanaal en ten oosten van Wemeldinge.
Het westelijke tracé heeft het grote bezwaar
dat het Wemeldinge zou afsnijden van het
hart van Zuid-Beveland, en het westelijk deel
van het dorp zou aantasten, dat beschermd
dorpsgezicht is.
Het middelste tracé roept een plannings
moeilijkheid op: het getij mag pas toegelaten
worden op het Kanaal in of na 1985, wanneer
de stormvloedkering in de Oosterschelde
klaar is. Tot zolang moeten de sluizen bij
103