i de ontwerp-Vaarwegennota, waarin gedach- ;n aangaande het vaarwegenbeleid voor de Dnnende jaren zijn ontwikkeld, wordt ervan tgegaan dat de route Hollands Diep- osterschelde-Kanaal door Zuid Beveland- esterschelde-Kanaal van Terneuzen eschikt gemaakt wordt voor duwvaart met er bakken. In deze route is het Kanaal door jid-Beveland het enige deel waarop zulke uwvaart nog niet mogelijk is, omdat het I anaal veel te smal is en de bruggen en uizen te gering van afmetingen, u het kanaal toch moet worden verbreed en nieuwe sluizen moeten worden gebouwd in answeert, is het gewenst de verbreding en e sluizen af te stemmen op de vierbaks- jwvaart. Tracé-mogelijkheden Voor de aansluiting van het Kanaal door Zuid- Beveland op de Oosterschelde, bij Wemel- dinge, zijn drie alternatieven ontworpen: aan de westzijde, ter plaatse van het tegenwoor dige kanaal en ten oosten van Wemeldinge. Het westelijke tracé heeft het grote bezwaar dat het Wemeldinge zou afsnijden van het hart van Zuid-Beveland, en het westelijk deel van het dorp zou aantasten, dat beschermd dorpsgezicht is. Het middelste tracé roept een plannings moeilijkheid op: het getij mag pas toegelaten worden op het Kanaal in of na 1985, wanneer de stormvloedkering in de Oosterschelde klaar is. Tot zolang moeten de sluizen bij 103

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 49